STRATEGI BEKERJA SECARA CEKAP DAN BERKESAN

STRATEGI BEKERJA SECARA CEKAP DAN BERKESAN

BEKERJA, adalah salah satu perbuatan dengan melakukan setuatu perkara atau benda dengan menggunakan tenaga fizikal atau mental. Hasil daripada bekerja, boleh di gunapakai untuk kepentingan sendiri, keluarga, sahabat, masyarakat atau dikomersialkan. Berikut adalah contoh penggunaan kata bekerja.

En. Maulana Bin Anggota bekerja sebagai Pegawai Kewangan di Jabatan Kewangan






Tambahan daripada itu, maklumat ini di sokong melalui carian sumber : https://prpm.dbp.gov.my/ tentang penggunaan kata BEKERJA adalah berikut:

Definisi : membuat atau melakukan sesuatu kerja: Dia tidak ~ hari ini kerana sakit(Kamus Pelajar Edisi Kedua)


Pada dasarnya, cara dan teknik seseorang bekerja adalah berbeza. Sebagai perkongsian, berikut adalah panduan asas / strategi  yang boleh digunakan serta diterapkan semasa melakukan sesuatu kerja, antaranya;


  • Check list / Senarai tugas
Sebelum memulakan kerja, ada baiknya menyenaraikan terlebih dahulu tugas - tugas yang hendak dilakukan pada hari berkenaan. Perkara ini amat penting bagi mengelakkan keciciran perkara atau tugas yang sepatutnya dilakukan.

  • Ensure priority or urgent task / kenalpasti tugas yang penting
Semasa membuat senarai tugas, sila kenal pasti dengan menanda menggunakan (highlighter) tentang tugas - tugas yang penting / mustahak dan perlu diselesaikan segera pada hari berkenaan. Jika perlu, catitkan dan letakkan dibahagian atas. Konsep ini boleh menggunakan FIFO (First-in First-out).

  • Use 5S concept / Mengamalkan konsep 5S 
Semasa memulakan kerja atau tugas, amalkan konsep 5S iaitu (Sisih, Susun, Sapu, Seragam, Sentiasa Amal). Hasil kerja akan lebih selari dan tersusun.

AMALAN 5S MENURUT http://5s-ukz17.blogspot.com/2011/03/apa-itu-5s.html ADALAH ASAS PENINGKATAN KUALITI DAN PRODUKTIVITI YANG BERKESAN DALAM MELAKUKAN KERJA KERANA ;

1. Mewujudkan persekitaran tempat kerja yang berkualiti dan produktif;

2. Hasil kebersihan, kekemasan dan keselamatan yang nyata;

3. Lebih banyak idea kreatif dan inovatif diketengahkan oleh pekerja untuk penyelesaian masalah dan penambahbaikan;

4. Semua pekerja akan lebih berdisiplin dan beretika untuk menghasilkan prestasi kerja yang lebih baik;

5. Operasi di tempat kerja lebih senang, pantas dan selamat;

6. Membina budaya kerja dan nilai bersama yang cemerlang; dan

7. Menjadi kebanggaan semua pekerja dan meningkatkan imej organisasi.

  • Use CBYG concept / Gunakan konsep CBYG
Bagi memantapkan hasil kerja agar lebih berkesan dan berkualiti serta mengbuahkan hasil yang tinggi, amalan iaitu konsep CBYG (Cleen Before You Go) boleh digunakan. Penggunaan konsep ini membantu untuk meningkatkan tahap kecekapan semasa kerja, ini kerana sifat dalam diri sentiasa memastikan kerja - kerja atau tugas yang disenaraikan dan dilakukan siap dan diselesaikan sepenuhnya sebelum meninggalkan pejabat.  

  • Hand over / Catit semula tugas yang tertangguh
Jika terdapat tugas dalam senarai (check list) yang tidak dapat disiapkan atau diselesaikan pada hari berkenaan, gunakan teknik Hand Over, iaitu dengan mencatit semula tugas atau kerja tersebut pada halaman buku catitan seterusnya. Perkara ini amat penting dan mempu mengelakkan tugas berkenaan terlupa / tercicir / bertindan dan akhirnya tidak dapat diselesaikan.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia