INGIN BERJAYA, JOM PELAJARI ASAS PENGURUSAN

INGIN BERJAYA, JOM PELAJARI ASAS PENGURUSAN

Pengurusan merupakan salah satu matapelajaran yang di ajar semasa di bangku sekolah dahulu. Tahu kah anda bahawa pentingnya pengurusan dalam diri agar menjadikan diri anda dalam keadaan stabil, berjaya dari segi mental, sosial, fizikal dan kesihatan.

Walapun nampak mudah, namun ramai yang tidak peka dan adakalanya terleka kerana faktor - faktor hasutan atau pengaruh persekitaran. Oleh itu, anda haruslah memantapkan diri anda terhadap pentingnya dan apa iyu pengurusan. Ia bukan sahaja kepada diri, malahan juga kepada organisasi.

Dalam skop pekerjaan, pengurusan adalah amat penting agar sesebuah organisasi atau syarikat dapat beroperasi dengan lancar dan berjaya. Kebijaksanaan pengurus untuk mengurus atau mengemudi organisasi pastinya akan membuahkan hasil yang lumayan. 


Sehubungan daripada itu, terdapat beberapa perkara asas dalam pengurusan yang perlu diketahui, dipelajari dan dilaksanakan, agar sesebuah organisasi atau kendiri agar lebih stabil dan seterusnya mencapai kejayaan, antaranya;

  • PERANCANGAN / PLANNING
Langkah pertama dalam skop pengurusan adalah perancangan. Lazimnya apabila anda hendak melakukan sesuatu perkara atau program, anda haruslah membuat perancangan atau strategi dengan lebih rapi. Perancangan adalah meliputi, penggunaan tenaga buruh, produk, ketepatan masa di lakukan dan hasil atau laporan. 
  • MENYUSUN  / ORGANIZING
Apabila anda sudah membuat perancangan yang rapi dan teliti. Langkah seterusnya adalah menyusun perkara atau program yang dirancnag dengan lebih rapi dan strategik. Sebagai contoh; anda merancang untuk membuka kedai runcit, apabila perkakas atau barang - barang sudah lengkap. Anda haruslah mengenalpasti susunan langkah yang perlu dilakukan terlebih dahulu. Sususan yang tepat akan menjadi panduan kepada anda untuk lebih teliti dalam membuat keputusan serta tindakan. Umumnya Tindakan yang sistematik akan membantu anda untuk lebih mudah melakukan kerja - kerja mengikut perancangan.
  • MENGETUAI / LEADING
Dalam pengurusan, anda adalah nakoda yang mengemudi kapal anda. Dalam pada itu, step ketiga, dimana anda haruslah memulakan perlaksanaan dengan terperinci dan berpandukan pada pelancangan. Anda juga adalah pembuat keputusan dalam sebarang perkara yang dirancang agar ianya kelihatan berjaya. Arahan demi arahan yang anda keluarkan kepada pengikut - pengikut anda, akan menjadi penentu kepada kejayaan organisasi anda. Lazimnya, sokongan moral atau kerja kumpulan antara sesuatu majikan dengan pekerja, menjadikan sesebuah organisasi bergerak dengan baik. 
  • MENGAWAL / CONTROLING  
Sebagai seorang nakoda, anda haruslah bijak memainkan peranan untuk mengawal orang - orang di sekeliling atau pengikut - pengikut anda. Pengawalan haruslah di lakukan dengan kerap bagi memastikan prestasi organisasi anda. Dalam pada itu juga, anda haruslah mempunyai tahap pengetahuan yang tinggi berbanding pengikut - pengikut anda, agar anda menjadi sumber rujukan dan mampu menangani setiap permasalahan yang muncul tanpa diduga. 



Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia