Jenama Telefon Dan Syarikat Pemiliknya

Jenama Telefon Dan Syarikat Pemiliknya

Pada zaman dahulu kala, manusia menggunakan khidmat burung merpati untuk menghantar atau mengutus satu utusan dari satu kawasan ke kawasan lain. Kelemahan khidmat berkenaan bukan sahaja utusan itu lambat, namun ada kalanya tidak sampai dan hilang. 

Peredaran zaman, dengan menggunakan khidmat posmen pula, adalah langkah mempercepatkan penyampaian satu maklumat. Namun demikian ia masih juga mengalami beberapa kelemahan, khususnya lewat dan maklumat yang disampaikan terpaksa diselidik agar tidak menimbulkan sakwasangka. 

Sedarkah kita dan melalui kajian demi kajian yang dilakukan, hari ini dapat kita lihat dan nikmati tentang perubahan teknologi mempercepatkan segala transaksi urusan samaada dari sektor ekonomi, sosial mahupun pengangkutan. 

Merujuk kepada sistem telekomunikasi, yang mana setiap lapisan masyarakat menggunakannya kerana ia bukan sahaja barang kehendak, namun merupakan satu keperluan dalam kehidupan seharian untuk melakukan kerja - kerja agar lebih cepat dan berkesan.





Sehubungan daripada itu, banyak terdapat jenama telefon yang ada dipasaran yang menjadi pilihan setiap lapisan masyarakat. Tak kala ada yang memiliki lebih daripada satu, hanya kerana kepuasan serta (life style) gaya hidup moden. Berikut adalah beberapa jenama telefon yang dipetik daripada sumber wikipedia, dan perlu kita ketahui agar jenama telefon yang kita miliki adalah berkualiti serta dalam masa sama dapat meningkatkan lagi ilmu pengetahuan kita agar sentiasa maju kehadapan;


  • NOKIA
Perbadanan Nokia (NYSENOK) ialah pengeluar telefon bimbit yang terbesar di dunia (pada Jun 2006), dengan bahagian pasaran sejagat sebanyak lebih kurang 33% pada tahun 2006. Syarikat ini mengeluarkan telefon bimbit untuk setiap pasaran dan protokol utama, termasuk GSMCDMA, dan WCDMA (UMTS).

  • SAMSUNG
Samsung merupakan salah satu daripada anak syarikatnya, Samsung Electronics Co. Ltd. ialah salah satu daripada syarikat elektronik terbesar di dunia. Diasaskan di Daegu, Korea Selatan, ia beroperasi di 58 buah negara dan mempunyai lebih daripada 208,000 orang pekerja. Keuntungan pada tahun 2003 ialah lebih kurang US$101.7 billion. Samsung juga dikenali sebagai salah satu daripada 10 jenama terkenal di dunia.

  • MOTOROLA
Motorola Inc. (NYSEMOT) merupakan sebuah syarikat komunikasi multinasional Amerika Syarikat yang bertapak di Schaumburg, Illinois, sebuah pinggir kota ChicagoMotorola bermula sebagai Galvin Manufacturing Corporation pada tahun 1928. Nama Motorola mula digunakan pada tahun 1947, namun perkataan ini telah digunakan sebagai satu tanda perdagangan sejak zaman 1930-an

  • VIVO
Vivo Communication Technology Co. Ltd. (biasanya disebut Vivo, dinamakan sempena perkataan Esperanto, "hidup") ialah sebuah syarikat teknologi China yang dimiliki oleh BBK Electronics yang membuat telefon pintar, aksesori telefon pintar, perisian, dan perkhidmatan dalam talian. Ia ditubuhkan pada tahun 2009 di Dongguan, China. Syarikat ini mengembangkan perisian untuk telefon mereka seperti Vivo App Store, iManager termasuk dalam sistem operasi berasaskan Android mereka yang dipanggil Funtouch OS.

  • OPPO
Oppo Electronics Corporation, yang biasanya dirujuk sebagai Oppo, merupakan syarikat elektronik dan komunikasi mudah alih China yang terkenal dengan telefon pintar, pemain Blu-ray dan peranti Elektronik lain. Pengilang telefon pintar terkemuka, Oppo adalah jenama telefon pintar utama di China pada 2016 dan menduduki tempat ke-8 di seluruh dunia.

  • HUAWEI

Huawei Technologies Co. Ltd. (/ˈhwɑːˌw/; Cina ringkas: 华为; Cina tradisional: 華為; pinyin: Huáwéi) merupakan syarikat multinasional China yang menghasilkan alat-alat rangkaian telekomunikasi yang berpusat di Shenzhen, Guangdong. Syarikat tersebut merupakan pembuat alat-alat telekomunikasi yang terbesar di dunia dan mengambil alih tempat pertama Ericson pada tahun 2012.

Huawei ditubuhkan oleh bekas pegawai tentera Ren Zhengfei pada tahun 1987 sebagai syarikat sendirian yang dimiliki oleh pekerja-pekerjanya. Misi terasnya adalah untuk membina rangkaian telekomunikasi, membekalkan perkhidmatan khidmat nasihat dan alat-alat operasi kepada pasaran pengguna. Huawei mempunyai lebih dari 140,000 pekerja dan 46% daripadanya melibatkan diri dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D). Huawei mempunyai 21 institut R&D di banyak negara termasuk China, Amerika Syarikat, Kanada, UK, Pakistan, Jerman, Colombia, Sweden, Ireland, India, Rusia dan Turki, dan US$5 bilion dilaburkan dalam R&D pada tahun 2013.


  • APPLE
Apple Inc., dahulunya Apple Computer, Inc. (NASDAQ: AAPL), ialah perbadanan Multinasional Amerika Syarikat yang mengkhususkan perekaan bentuk serta pengilangan produk Elektronik pengguna dan Perisian yang berkait. Berpusat di Cupertino, California, Apple mengembangkan, menjual, dan menyokong berbagai-bagai komputer peribadi dan pemain media mudah alih, serta juga perisian dan perkakasan komputer tambahan. Jualan tahunan Apple di seluruh dunia pada tahun fiskal 2006 (berakhir pada 30 September) ialah AS$19.3 bilion.

  • LENOVO
Lenovo Group Ltd. atau Lenovo PC International, dipendekkan kepada Lenovo, ialah syarikat teknologi Multinasional China dengan ibu pejabat di BeijingChina dan Morrisville, North CarolinaAmerika Syarikat. Ia merekabentuk, membangunkan, mengeluarkan dan menjual komputer peribadi, komputer tablet, telefon pintar, stesen kerja, pelayan, peranti penyimpanan elektronik, perisian pengurusan IT, dan televisyen pintar. Lenovo adalah penjual komputer peribadi terbesar dunia dengan jualan unit dari 2013 hingga 2015. Ia memasarkan komputer ThinkPad komputer notebook, IdeaPad, Yoga dan Legion komputer riba komputer riba, dan komputer meja IdeaCentre dan ThinkCentre.

  • HONOR

Huawei Technologies Co. Ltd. (/ˈhwɑːˌw; Cina ringkas: 华为; Cina tradisional: 華為; pinyin: Huáwéi) merupakan syarikat multinasional China yang menghasilkan alat-alat rangkaian telekomunikasi yang berpusat di Shenzhen, Guangdong. Syarikat tersebut merupakan pembuat alat-alat telekomunikasi yang terbesar di dunia dan mengambil alih tempat pertama Ericson pada tahun 2012.

Huawei ditubuhkan oleh bekas pegawai tentera Ren Zhengfei pada tahun 1987 sebagai syarikat sendirian yang dimiliki oleh pekerja-pekerjanya


  • HTC
HTC Corporation (sebelumnya bernama High Tech Computer Corporation) adalah sebuah perusahaan multinasional yang berbasis di Taiwan. Perusahaan ini didirikan pada tahun 1997. Perusahaan ini menghasilkan berbagai macam produk telekomunikasi. Perusahaan ini mempekerjakan 5.569 karyawan pada tahun 2009.

  • ALKATEL
Alcatel (sebelum ini Alcatel Mobile Phones dan Alcatel OneTouch) ialah jenama telefon bimbit Perancis yang dimiliki oleh syarikat elektronik pengguna Finland Nokia dan digunakan di bawah lesen oleh syarikat elektronik China TCL Corporation. Jenama Alcatel dilesenkan pada tahun 2005 oleh bekas syarikat elektronik dan telekomunikasi Perancis Alcatel-Lucent kepada TCL untuk telefon bimbit dan peranti, dan lesen semasa tamat pada akhir tahun 2024. Nokia memperoleh aset Alcatel-Lucent pada tahun 2016 dan dengan itu mewarisi perjanjian pelesenan untuk jenama Alcatel.

  • XIAOMI

Xiaomi Corporation (/ˈʃˌm/; Bahasa Cina: 小米 [ɕjɑ̌ʊ.mì] adalah syarikat elektronik Cina yang beribu pejabat di Beijing. Xiaomi membuat dan melabur dalam telefon pintar, aplikasi mudah alih, komputer riba, dan elektronik pengguna yang berkaitan.

Xiaomi melancarkan telefon pintarnya yang pertama pada bulan Ogos 2011 dan dengan cepat mendapat bahagian pasaran di China untuk menjadi syarikat telefon pintar terbesar di negara ini pada tahun 2014.[4] Pada permulaan Q2 tahun 2018, Xiaomi adalah pengeluar telefon pintar keempat terbesar di dunia, yang memimpin pasaran kedua terbesar, China, dan pasaran kedua terbesar, India.[8] Xiaomi kemudiannya mengembangkan rangkaian elektronik pengguna yang lebih luas, termasuk ekosistem peranti rumah pintar (IoT).


  • BLACK BERRY
BlackBerry Limited, sebelumnya dikenal dengan nama Research In Motion Limited, adalah sebuah perusahaan perangkat telekomunikasi dan nirkabel asal Kanada yang dikenal sebagai pengembang produk telepon pintar dan tablet BlackBerry. Perusahaan ini berkantor pusat di WaterlooOntario, Kanada. Perusahaan ini didirikan oleh Mike Lazaridis, yang menjabat sebagai co-CEO bersama Jim Balsillie sampai 22 Januari 2012.

  • MEIZU
Meizu Technology Co., Ltd. (Hanzi魅族科技有限公司PinyinMèizú Kējì Yǒuxiàn Gōngsī) adalah perusahaan pembuat alat elektronik konsumen asal Tiongkok yang berkantor pusat di ZhuhaiGuangdong. Perusahaan ini didirikan pada tahun 2003 sebagai perusahaan pembuat alat pemutar MP3, lalu MP4. Pada tahun 2007, Meizu mengalihkan fokus produksinya dari pemutar MP3 dan MP4 ke telepon pintar dengan meluncurkan Meizu M8.

  • SONY

Sony Corporation (ソニー株式会社 Sonī Kabushiki Gaisha) ialah sebuah syarikat pengeluaran barangan elektronik audio dan video dari Jepun. Sony merupakan salah satu pengeluar barangan elektronik dan syarikat hiburan terbesar di dunia.

Syarikat Sony diperdagangkan di Bursa Saham Tokyo dan Bursa Saham New York.


  • ASUS

Asustek Computer Inc. ditulis dengan gaya huruf kapital ASUS, adalah sebuah perusahaan berbasis di Taiwan yang memproduksi komponen komputer seperti papan induk, kartu grafis, dan notebook. Asus belakangan ini mulai memproduksi PDA, Telepon genggam, monitor LCD, tablet dan produk komputer lainnya. Pesaing utamanya termasuk MSI, dan Gigabyte.

Asus pada 2005 menjual papan induk lebih banyak dari perusahaan lainnya, termasuk 30 juta pada 2004.


  • REALME

Realme pertama kali muncul di Tiongkok tahun 2010 sebagai Oppo Real. Realme awalnya merupakan sub-merek dari OPPO Electronics Corporation, salah satu anak perusahaan BBK Electronics. Realme menjadi perusahaan independen pada tahun 2018. 

Pada 30 Juli 2018, mantan wakil presiden Oppo dan presiden Oppo divisi bisnis luar negeri Bingzhong Li (Sky Li) mengumumkan pengunduran dirinya dari Oppo dan niatnya untuk mendirikan realme sebagai merk yang independen pada laman mikroblobing Weibo. Ia fokus menciptakan ponsel yang menggabungkan antara perfroma yang cepat dan desain yang modis.


  • ZTE

ZTE Corporation adalah syarikat peralatan dan sistem telekomunikasi multinasional China yang beribu pejabat di Shenzhen, Guangdong, China. Ia adalah salah satu pengeluar peralatan telekom terkemuka di China.

ZTE beroperasi dalam tiga unit perniagaan: rangkaian pembawa (54%), terminal (29%) dan telekomunikasi (17%), produk teras mereka yang wayarles, pertukaran, akses, penghantaran optik, dan peralatan telekomunikasi data; telefon bimbit; dan perisian telekomunikasi.

_____________________________


Melalui kemudahan telefon mudah alih yang sedia ada ia bukan sahaja memudahakan proses kerja, malahan merapatkan lagi hubungkan percakapan walaupun kawasan berkenaan berbatu jauhnya. Di samping itu juga, kita boleh membuat Video Call dengan dapat melihat wajah rakan atau saudara yang kita hubungi. Sistem perhubungan yang canggih ini dapat menyalurkan maklumat dengan lebih pantas, cekep dan berkesan.



Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Pendidikan Formal