JOM SEMAK BANTUAN PRIHATIN

JOM SEMAK BANTUAN PRIHATIN

Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang dikuatkuasakan oleh pihak berkuasa adalah dengan tujuan untuk menangani penularan Covid-19. Semoga usaha ini akan membuahkan hasil dan isu pendemik ini dapat ditangani dengan angka sifar. Masyarakat dapat melakukan kegiatan ekonomi dengan baik dan selamat.

Sehubungan daripada itu, merujuk kepada teks ucapan Yab Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin Bin Haji Mohd Yassin (Perdana Menteri Malaysia) pada 23 September 2020 mengatakan bantuan Prihatin Nasional dan Geran Khas Prihatin akan disalurkan kepada masyarakat.

Langkah dan tindakan ini, dapat membantu sedikit sebanyak meringankan bebanan dan tanggungan sara hidup sepanjang PKPB yang dihadapi oleh masyarakat.

Perkara 24, 25 dan 29 yang dipetik daripada teks ucapan Perdana Menteri 👇 sumber : Perutusan Khas

24. Pelaksanaan Program Subdisi Upah 2.0 ini dijangka memanfaatkan 1.3 juta pekerja dan melibatkan peruntukan sebanyak RM 2.4 bilion.

25. Kepada golongan peniaga mikro, di bawah pakej PRIHATIN PKS Tambahan, Kerajaan telah menyediakan Geran Khas PRIHATIN atau GKP, khusus untuk membantu mereka meringankan beban kewangan akibat penularan wabak Covid-19. Permohonan untuk GKP yang telah dibuka pada 1 Mei 2020 hingga 15 Mei 2020 dengan kadar bantuan berjumlah RM3,000 setiap peniaga mikro telah memanfaatkan 545 ribu peniaga kecil seluruh negara. Untuk tujuan ini, Kerajaan membuat penyaluran sebanyak RM1.63 bilion.

SEMAKAN 👉  GERAN KHAS PRIHATIN (GKP) 2.0


29. Saya dapati Bantuan Prihatin Nasional atau BPN yang disalurkan melalui pakej PRIHATIN telah memberikan bantuan yang tepat pada masanya kepada ramai penerima. Kerajaan telah membelanjakan RM11.2 bilion untuk BPN yang memanfaatkan 10.6 juta penerima. Ada yang menggunakannya untuk memulakan perniagaan pembekalan makanan separa siap seperti kambing perap, dan menggunakan pendigitalan untuk merancakkan perniagaan. Sebahagian besar menggunakannya untuk menyara keluarga sepanjang tempoh PKP dan PKPB.

SEMAKAN 👉  BANTUAN PRIHATIN NASIONAL (BPN) 2.0




Semoga bantuan yang diperolehi dapat kita manfaatkan dan menggunakannya bagi memenuhi perkara - perkara penting yang penuh kebaikan. 


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Keburukan Mengikuti Pendidikan Sesat