Pengertian Dan Doa Bulan Rajab, Sya'ban, Ramadhan

Pengertian Dan Doa Bulan Rajab, Sya'ban, Ramadhan

Pengertian Bulan Rajab

Rejab merupakan bulan ke-7 di dalam kalendar Takwim Hijrah. Dalam bulan Rejab pula, berlaku peristiwa penting iaitu Isra' Mikraj yang dalam peristiwa tersebut Rasulullah telah menerima kefarduan solat lima waktu terus dari Allah di Sidratul Muntaha. Sebelum itu, pada malam yang sama, baginda Rasulullah telah diisra'kan dari Masjid al-Haram di Makkah (Arab Saudi) ke Masjid Al-Aqsa di Baitulmuqaddis (Palestin) menunggang Buraq. Sumber : wikipedia


Lantaran daripada itu, manakala pengertian bulan sya'ban dan ramadhan yang dipetik daripada sumber iqra.id untuk perkongsian pengetahuan bersama, adalah seperti berikut:

Pengertian Bulan Sya'ban

Asal mula penamaan bulan yakni berakar dari kata kata syi’b (شعب) yang berarti kelompok. Penamaan itu karena ketika masuk bulan Sya’ban, masyrakat Arab kembali ke kelompok (suku) mereka masing-masing.

Salah satu misi mereka berkelompok lagi adalah untuk berperang melawan kelompok lainnya. Hal ini sebab setelah sebelumnya di bulan Rajab mereka hanya duduk di rumah masing-masing.

Pengertian Bulan Ramadhan

Sejarah bulan ini berakar dari kata Ramadh (رمض). Maknanya adalah panas yang menyengat atau membakar.

Penamaan ramadhsebab memang matahari pada bulan ini jauh lebih menyengat dibanding bulan-bulan lain. Sehingga panas matahari menghasilkan sengatan yang lebih tinggi.

sumber : iqra.id

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Belanjawan Negara