Difinasi KPI Dan KRA

Difinasi KPI Dan KRA

Key Performance Index (KPI)

Key Performance Index (KPI) adalah merujuk kepada perestasi yang perlu di capai oleh sesuatu organisasi atau jabatan. Ia juga adalah tertumpu kepada mekanise yang dicapai oleh organisasi seberapa yang baik tingkat pencapaian atau matlamat perniagaan yang dicapai oleh organisasi berkenaan.

Selain daripada itu, Petunjuk Prestasi Utama, seperti namanya, adalah metrik kewangan dan bukan kewangan yang digunakan oleh sesebuah organisasi untuk mengukur dan mengukuhkan kejayaan perniagaan, ke arah matlamat organisasi. Selepas menentukan misi organisasi yang mana dilakukan sebelum tahun baharu mendatang, langkah pertama dan bijak perlu dilakukan dengan mengenalpasti pihak berkepentingan dan penentuan matlamat, kemajuan ke arah matlamat dinilai melalui penunjuk prestasi utama.





Main Result Field (KRA)

Bidang hasil utama (KRA) adalah merujuk kepada hasil yang dicapai atau sektor hasil di sesebuah organisasi, jabatan yang berkepentingan dan bertanggungjawab.Ia juga adalah faktor strategik, yang mana lebih kepada menghuraikan skop kerja dan produk di organisasi atau jabatan berkenaan. 

Selain daripada itu, KRA juga boleh dirumuskan sebagai satu Kawasan Hasil Utama, yang mana boleh digambarkan sebagai bidang perniagaan penting yang memerlukan prestasi cemerlang untuk mendapatkan hasil yang baik dari masa ke semasa serta untuk terus hidup dan berkembang dalam industri di pasaran

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia