Elak Perbuatan Negatif

Elak Perbuatan Negatif

Manusia diciptakan di muka bumi ini dengan sifatnya yang sempuna dengan akal fikirannya yang juga sempuna serta anggota badan yang cukup hebat. Zahir dan batin yang dimilik juga tidak ada tolok bandingnya dengan ciptan yang lain, yang berada di muka bumi ini.

Justeru daripada itu, kebijaksanaan serta kepintaran diri dalam menempuh liku - liku kehidupan adalah bergantung kepada diri sendiri dan juga dipengaruhi oleh bantak faktor samaada yang datang dari hadapan, belakang, kiri kanan dan sebagainya. Oleh yang demikian dengan adanya akan fikirang yang hebat, ia boleh membawa seseorang kepada kemahuannya serta bagaimana dirinya mengatasi setiap dugaan yang mendatang, samaada baik atau buruk.

perbuatan negatif melalui penindasan lisan


Terciptanya manusia dimuka bumi, bukanlah untuk bermusuhan, apatalagi melakukan perbuatan negatif yang boleh membawa kepada kecelakaan kaum atau wilayah. Manusia umumnya adalah sebagai khalifah yang bertugas sebagai pendakwa dalam membawa serta menyebarkan perkara - perkara kebaikan kepada seluruh kaum yang lain. Beribadah serta patuh kepada perintah - perintah Allah SWT adalah antara yang paling utama terciptanya manusia di muka bumi.

Lantaran daripada itu, elakkanlah mana - mana sahaja perbuatan negatif yang mengundang keburukan, seperti bergaduh, melakukan sifat - sifat tercelah, mengambil barang - barang atau manakan minuman yang haram dan terlarang, dan juga sebagainya yang boleh memudaratkan diri sendiri, keluarga, sahabat, jiran tetangga dan juga masyarakat yang lainnya. 

Umumnya, apa sahaja perbuatan negatif yang dilakukan pastinya hanya sia - sia dan tidak membawa kepada kemajuan kepada diri, sanak keluarga dan juga yang lainnya. Apa yang pasti dengan melakukan perbuatan negatif, hanya mengundang kepada kerugian, keberhutangan, porak peranda dan sebagainya.

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia