Ilmu Pengetahuan Tonggak Kejayaan

Ilmu Pengetahuan Tonggak Kejayaan

Ilmu pengetahuan dalam diri adalam amat penting agar seseorang ini menjadi seorang insan yeng berilmu dan berjaya dalam perkara yang dialkukannya. Ilmu boleh di tuntut atau di cari daripada pelbagai sumber samaada secara formal atau tidak formal. Ilmu juga ibarat sebagai pelita yang menerang masa hadapan atau perjalanan kepada kejayaan. Dalam pada itu, ilmu adalah merangkumi pelbagai aspek, samaada keagamaan, ekonomi, perubatan, sejarah dan lain - lain lagi. Ilmu boleh di perolehi melalui berguru, pencarian atau penyelidikan dan pemberian. 

Selain daripada itu, dan seperti yang dapat dilihat, insan yang berilmu adalah insan yang berjaya, samalah juga ertinya ilmu pengetahuan dalam diri tonggak kejayaan. Ilmu pengetahuan yang diperolehi secara formal, lazimnya mendapat ganjaran berbentuk sijil yang menunnjukkan tingkat markah atau kelayakan yang diperolehi. Oleh itu, dengan adanya sijil berkenaan, ia boleh digunakan untuk mendapatkan kerja di perbagai sektor samaada kerajaan atau swasta. Tingkat sijil dan kandungan markah didalamnya yang diperolehi juga akan menentukan tingkat atau pangkat kerjaya yang diperolehi dalam pasaran. 




Justeru daripada itu, ilmu pengetahuan dalam diri adalah amt penting, bukan sahaja menjadikan seseorang itu berjaya dalam dirinya, malahan dengan adanya pendidikan ia mampu mematangkan seseorang untuk berada di dalam kanca kehidupan dengan dapat menilai mana yang perkara yang negatif mahupun positif, mana perkara yang membawa kebaikan dan mana perkara yang membawa kehancuran.Dalam mengejar ilmu pengetahuan untuk mendapat lebih banyak keyaan, namun ilmu keagamaan juga adalah antara yang terpenting dan perlu didahulukan dalam apa juga perkara yang dilakukan, perkara ini amat baik, bukan sahaja menjadikan seseorang lalai, namun dapat berkongsikan harta benda atau ilmu yang diperolehi dengan insan lain, dan secara tidak langsung ia akan membawa kepada pembangunan serta kesatuan ummah bersama. 

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia