Panorama Masjid Daerah Putatan

Panorama Masjid Daerah Putatan

Masjid Daerah Putatan merupakan salah satu masjid yang terindah dan lokasinya terletak di daerah putatan besebelahan dengan sekolah smk putatan.  Masjid ini juga tersenarai dalam antara masjid yang mempunyai keluasan yang luas seperti masjid - masjid lain khususnya di Bandaraya Kota Kinabalu.

Masjid ini mempunyai senibina yang unik dan menarik di mana dipadankan dengan warnanya seba kekuningan sedikit, dan mampu menarik para jemaah yang lalu lalang untuk menunaikan solat secara berjamaah.

pandangan pintu gerbang memasuki masjid

Selain daripada itu, masjid daerah putatan juga terletak dipinggir jalan utama, menuju ke kampung dan taman - taman perumahan. Kedudukannya yang strategik mampu menarik atau memudahkan para masyarakat yang lalu lalang untuk singga bagi menunaikan solat. Dalam pada itu, kemudahan seperti tempat letak kenderaan juga yang luas memudahkan para jemaah menempatkan kenderaan mereka dengan selamat. Kawasan letak kenderaan juga bertar dan bersih dari sebarang kekotoran. 

Di samping itu juga, masjid daerah putatan, dilengkapi dengan kemudahan prasarana yang mencukupi seperti ruang solat yang luas, berkapet serta mempunyai penghawa dingin serta kipas besar. Kemudahan terpat berwuduk bagi jemaah lelaki dan perempuan. Selain itu, kemudahan tandas juga yang banyak dan selesa. 


pandangan dari arah hadapan masjid daerah puatan yang sangat mempersona 


Masjid berkenaan juga mempunyai dua ruang solat yang selesa, dimana tingkat bawah adalah untuk jemaah perempuan, manakala tingkat atas adalah untuk jemaah lelaki. Dalam pada itu, tingkat bawah adakalanya digunakan untuk kegiatan - kegiatan keagamaan, bagi mengimarahkan lagi suasana masjid berkenaan. 

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia