Syafaat Menunaikan Zakat Fitra

Syafaat Menunaikan Zakat Fitra

Nescaya, tidak akan habis harta seseorang jika dia menginfakkan atau memberi zakat kepada yang memerlukan. Zakat fitra wajib bayar dibulan ramadan, oleh itu kepada mereka yang berkempuan wajiblah mengkongsikan harta mereka dengan membayar zakat seperti yang ditetapkan oleh pihak berkuasa. Oleh yang demikian, kepada mereka yang belum membayar zakat fitra, hari ini adalah ramadan terakhir dalam tahun 2021 yang mana pembayaran boleh di lakukan terus kepada amil - amil yang dipertangungjawabkan. 

Pihak berkuasa, telah menetapkan kadar zakat fitra tahun 2021 adalah sebanyak RM 7.00 sahaja. Menunaikan zakat, bukan sahaja dapat berkongsi harta kekayaan malahan ia juga menjadikan seseorang menjadi lebih bertanggungjawab dalam seruan islam. Dalam pada itu, dengan menunaikan zakat, hati akan terasa lapang, tenang dan sentiasa diberi kudrat safaat serta semangat mencari rezeki halal seharian. 



Selain daripada itu, syafaat menunaikan zakat fitra akan memberi kegembiraan dan terasa apabila sahabat - sahabat lain yang memerlukan dapat menikmati kehidupan bersama secara sihat. Mereka juga sudah pasti, akan mendoakan orang yang memberi zakat agar sentiasa dimurahkan rezeki dan kesihatan yang baik.

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Belanjawan Negara