Ayah Adalah Tauladan Anak - Anak

Ayah Adalah Tauladan Anak - Anak

Bapa atau ayah adalah atara orang yang terdekat dalam sesebuah keluarga yang menjadi tauladan kepada anak - anaknya.

Lihatlah pada gambar di bawah yang dipetik daripada sumber empunyanya, bagaimana reaksi anak - anak terhadap apa yang dilakukan oleh seorang ayah. Pastinya anak - anak akan mengikut apa sahaja perkara yang dilakukan oleh ayahnya. 




Oleh yang demikian, gunakanlah akal fikiran berbanding nafsu dalam melakukan apa juga perkara yang dilakukan dengan lebih bijaksana dan menghasilkan hasil yang positif, bukan sahaja kepada diri sendiri bahkan juga kepada seisi keluarga agar rumah tangga sentiasa berada pada kedudukan yang sejahtera.






Berusahalah dengan baik agar mendapat sumber yang baik demi untuk keluarga walaupun hasil atau rezeki yang diperolehi hanya sekadar mampu. Namun teruskanlah usaha dan doa, kerana mereka yang bergelar bapa atau ayah haruslah lebih kental dan aktif dalam memenuhi nafka zahir dan batin agar masjid yang dibina pasti dan kekal stabil hingga ke janna.


Tunjukkanlah tingkalaku atau tabiat yang baik dan positif agar anak - anak yang memerhati dan mengikut sentiasa mendapat manfaat kebaikan apabila dewasa atau matang nanti. Jadilah sebagai seorang ketua atau nakota yang bijak pandai dan menjadi ikutan serta tauladan kepada anak - anak.

 

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia