Maksud Kod Tayar Kenderaan

Maksud Kod Tayar Kenderaan

Tahukah anda setiap tayar baharu yang dikeluarkan dari kilang mempunyai kod yang berbeza - beza antara satu sam lain mengikut jenis tayar berkenaan. 

Kebiasaanya pemilik kenderaan hanya tertumpu pada saiz tayar yang diperlukan dan selari dengan saiz rim yang digunakan. Tayar di pasang pada sesuatu kenderaan adalah mengikut kesesuaian kenderaan berkenaan, samada berat kenderaan, lebar ruangan untuk taear dan tinggi tayar. Tayar yang tidak sesuai khususnya pada ruangan tayar adalah di ambil kira bagi mengelakkan tayar tersangkut apabila di pusing.

Justeru daripada itu, dikongsikan flayers milik kepada empunyanya, agar kita sama - sama mengetahui akan maksud kod yang tercatit pada tayar, sebagai contoh 205/60 R16 92 H. Makluat terperinci boleh rujuk dibawah;


Maksud Kod Tayar Kenderaan


Pemasangan tayar kenderaan pada kenderaan adalah mengambil kira kod yang tertera, khususnya kod bernombor 92 yang mana kemampuan tekanan tayar untuk mengangkat bebanan yang di angkat. Perkara ini bukan sahaja mudah, malahan sangatlah penting demi keselamatan semasa memandu di jalan raya.

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Hidangan Shell Out Menyelerakan