Jenis Pokok Bakau Dan Tumbuhan Pesisir Laut

Jenis Pokok Bakau Dan Tumbuhan Pesisir Laut

Pokok bakau yang tumbuh di pesisir laut dan sungai banyak menyumbang kepada hakisan tanah runtuh atau pembesaran muara atau sungai. Tumbuhan bakau yang mana jenis akarnya menjalar dan kukuh, sudah pasti mampu menahan hakisan tanah daripada deruan ombak ataupun yang lainnya. 

Selain daripada kegunaan pokok bakau yang pelbagai, samada kepada industri, isi rumah dan sebagainya. Pokok bakau juga paling terkenal pada masa dahulu digunakan sebagai arang batu untuk mengerakan sesebuah kenderaan, khususnya keretapi. 

Jenis Pokok Bakau Dan Tumbuhan Pesisir Laut

(pokok bakau yang tumbuh dengan akarnya jenis menjalar di pesisir sungai, ia juga menjadi habitat kepada fauna seperti burung- burung, kera, siput dan lain - lain lagi)


Dalam pada itu terdapat juga tumbuhan lain selain pokok bakau yang tubuh di pesisir laut atau sungai yang mana habitatnya serumpun dengan pokok bakau. Berikut adalah antara beberapa jenis pokok bakau dan tumbukan pesisir laun yang lain untuk pengetahuan bersama.

Nama Tumbuhan Pesisir Laut

Nama Saintifik Tumbuhan Pesisir Laut

Bakau Kurap

Rhizophora bakau Mucronata

Bakau Minyak

Rhizophora Apiculata

Bebaru

Hibiscus Tiliaceus

Berembang

Sonneratia Caseolaris

Bintangor Laut

Calophyllum Inophyllum

Nipah

Nypa Fruticans

Tengar

Ceriops Tagal

Perepat

Sonneratia Alba

Rhu Pantai

Casuarina Equisetifolia

Nyireh batu

Xylocarpus Moluccensis

Tumu Merah

Bruguiera Gymnorhiza

Api-api Putih

Avicennia Alba

                Jenis Pokok Bakau Dan Tumbuhan Pesisir Laut



Pokok bakau bukan sahaja hanya terdapat di negara Malaysia, namun ia juga tumbuh dan terdapat di negara - negara laon seperti Indonesia, Filiphina, Myanmar, dan negara - negara Eropa. Lanjutan daripada itu adalah satu kekurangan ilmu kepada diri sekiranya tidak mengetahui apakah kegunaan pokok bakau dalam era dahulu dan zaman sekarang, sila tekan link di bawah untuk anda mengetahui pelbagai kegunaan pokok bakau.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia