Keistemewaan Tumbuhan Ubi Kayu

Keistemewaan Tumbuhan Ubi Kayu

Ubi kayu merupakan salah satu tumbuhan yang mudah ditanam di kawasan tanah rata dan tanah berbukut, Tumbuhan ibi juga mempunyai pelbagai keistewaan dan merupakan salah satu sumber makanan keperluan asas kepada isi rumah. Antara keistemewaan tumbuhan ubi kayu adalah;



Keistemewaan Tumbuhan Ubi Kayu


Buah Ubi Kayu

  • Ubi kayu mengandungi karbohidrat yang boleh membekalkan tenaga terhadap tubuh badan manusia dengan lebih lama. Selain daripada itu, ia juga boleh dijadikan kerepek manis atau masin dan dikomersialkan di pasar - pasar tani dan tamu. 
  • Zaman dahulu ubi kayu adalah makanan asa iaitu penganti kepada beras atau nasi. Ia dimasak secara rebus atau dibuat makanan tompek. 
Batang Ubi Kayu
  • Batang ubi kayu yang lurus dan kecil boleh dijemur terlebih dahulu dan apabila kering, ianya boleh dijadikan bahan bakar. Selain daripada itu, ia juga boleh dijadikan sebagai tongkat untuk menongkat dahan - dahan pokok yang rendah agar tidak tumbang ke tanah. 
Pucuk Ubi Kayu
  • Pucuk ubi kayu adalah merupakan salah satu jenis sayuran yang mana ia boleh dimasak dan di makan. Pucuk ubi kayu adakalnya di jadikan ulam atau di masak secara rebus. Rasanya yang enak, apatalagi jika berlaukkan sambbal

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia