Manfaat Menghadiri Majlis Ilmu

Manfaat Menghadiri Majlis Ilmu

Majlis ilmu yang kerap dilakukan di masjid - masjid selepas selesai solat fardu adalah salah satu tindakan yang bijak dan bertepatan dengan syiat agama iaitu berpesan - pesan dalam menyampaikan sesuatu perkara kebaikan. Majlis ilmu adaklanya di sampaikan secara terbuka iaitu bersemuka ataupun menerusi online.

Lazimnya, terdapat banyak manfaat apabila menghadiri majlis - majlis ilmu antaranya adalah seperti beriku;

Manfaat Menghadiri Majlis Ilmu 


  • Meningkatkan ilmu pengetahuan
Menghadiri majlis - majlis ilmu yang dilaksanakan di masjid - masjid atau di mana sahaja, ia merupakan salah satu tindakan bijak dan mendapat ganjaran pahal. Dalam masa sama ilmu pengetahuan dapat ditingkatkan dengan begitu mantap dan berkualiti terhadap perkara - perkara baharu.
  • Mengeratkan ikatan silaturrahim
Ikatan ukhwah silaturrahim dapat di eratkan dan dimampatkan lagi dengan lebi harmoni apabila berjumpa di majlis - majlis ilmu. Dalam pada itu, minta dan pengetahuan dapat ditingkatkan dengan aktiviti bertungan pandangan atau pendapat terhadap sesuatu isu yang dibincangkan
  • Terhindar daripada kegiatan negatif
Seseorang yang gemar atau selalu menghadiri majlis - majlis ilmu akan cenderung untuk terhindar daripada perbuatan atau gejalah negatif yang tidak diingini atau diluar jangkaan. Situasi ini, di mana dengan ilmu pengetahuan yang ada di data, secara tidak langsung mendorong kepada seseorang untuk tidak terjebak ke lembah kebinasaan atau kecelakaan.
  • Menjadi pemimpin berkaliber
Aktiviti dengan selalu menghadiri majlis - majlis ilmu walaupun secra bersemuka atau online bukan sahaja menyumbang kepada peningkatan ilmu pengetahuan, malahan ia juga mampu mendidik kepada pembangunan diri dan mempunyai ruang serta peluang kepada peningkatan yang baik iaitu menjadi seorang pemimpin yang berkaliber dan sumber rujukan kepada generasi baharu dan yang lainnya.

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia