Sejarah Maulidur Rasul

Sejarah Maulidur Rasul

Apakah itu Maulidur Rasul ?

Maulidur Rasul (Arab: kelahiran Rasul) atau Maulud Nabi Muhammad SAW ialah hari bersejarah keputeraan Nabi Muhammad. Hari ini jatuh pada hari ke-12 bulan Rabiulawal sempena keputeraan Nabi yang jatuh pada Isnin (Menurut hadis riwayat Muslim, 8/25), 12 Rabiulawal Tahun Gajah bersamaan dengan 20 April 571. Baginda merupakan nabi terakhir yang diutus oleh Allah SWT. Tapak keputeraan baginda pula kini mempunyai satu bangunan kecil yang dikenali sebagai Maulid Nabi.

Sejarah Maulidur Rasul


Apakah aktiviti - aktiviti yang kebiasaanya di lakukan semasa hati Maulidur Rasul ?

Setiap tahun pada hari itu, umat Islam di seluruh dunia akan mengadakan majlis memperingati keputeraan Nabi Muhammad SAW dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, ceramah dan sebagainya. Banyak kelebihan dan keistimewaan yang akan dikurniakan oleh Allah SWT kepada mereka yang dapat mengadakan atau menghadiri majlis Maulidur Rasul.

wikepedia


Bersempena dengna  Maulidur Rasul tahun ini yang jatuh pada 19 Oktober 2021, dengan itu ucapan selamat menyambut Maulidirul Rasul kepada seluruh umat muslimin muslimat di seluruh dunia, semoga kita semua tergolong dalam seruan baginda, orang - orang yang soleh dan soleha serta mendapat lindungan Allah SWT walau dimana sahaja berada. 

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Doa Qunut Subuh