Cara Komunikasi Yang Baik

Cara Komunikasi Yang Baik

Komunikasi adalah merujuk kepada perbualan yang dilakukan kepada orang lain, dengan tujuan memyatakan atau mengajukan sesuatu perkara, pendapat atau pandangan. Komunikasi yang baik pastinya akan memberi output yang berkesan.


Berikut adalah cara komunikasi yang baik, untuk perkongsian bersama;

Jangan hanya fokus pada diri sendiri 

Komunikasi harus bersifat dua arah. Oleh karena itu, cara berkomunikasi yang baik dan benar adalah tidak mendominasi pembicaraan dan tidak mengutamakan fokus pada diri sendiri sahaja, pandangan dan pendapat pihak lain perlu di ambil kira.

Oleh itu, berikan ruang dan perhatian serta kesempatan yang sama pada lawan bicara Anda. Perlakukan pendapat dan perasaan orang lain sama pentingnya dengan Anda.

Cara Komunikasi Yang Baik



Mainkan peranan gerak tubuh badan atay gestur

Semasa berbicara dengan seseorang, perlu memperhatikan gestur tubuh lawan bicara dengan harmoni. Gestur tubuh bisa menunjukan pemikiran dan perasaan dari lawan bicara. Jika terdapat gestur yang kurang nyaman, lebih baik kamu skip dari hal yang sedang kamu bahas.

Semasa berbicara, perlu memperhatikan gestur tubuhmu sendiri saat sedang berbicara pada seseorang. Tataplah mata lawan bicara sebagai tanda bahwa kamu tertarik dengan komunikasi yang terjadi. Tunjukan senyuman, dan berekspresilah secara tepat, agar perbualan semakin rancak.

Elakkan daripada mencela 

Ketika kamu atau rakan kamu berbicara elakkan daripada mencela, hal ini kerana jika salah seorang mencela, maklumat yang di bicarakan atau di bualkan atau dikatakan tidak akan kesampaian disebabkan kedua - dua belanpihak berbicara. Hal ini menyebabkan kepada kesan komilunikasi yang tidak berkesan.

Ada baiknya berhenti sejenak dengan mendengar maklumat yang rakan anda katakan atau bicarakan agar ianya difahami dan jelas.

Gunakan perkataan - perkataan yang hormat dan membina 

Komunikasi yang baik serta berkesan dicapai apabila sering menggunakan kata - kata yang hormat dan membina.

Perkara seumpama berkenaan adalah sangat baik, bukan sahaja mengekalkan serta mengeratkan ikatan persahabatan dengan baik, malahan dapat mendidik serta meningkatkan diri kepada sesuatu sifat yang lebih berdisiplin dan integriti

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia