Kelebihan Kerjaya Seorang Guru

Kelebihan Kerjaya Seorang Guru

Guru adalah seorang pendidik yang bertugas untuk mendidik murid - murid atau pelajar - pelajar dalam pelbagai bidang, samaada bidang sains, ekonomi, sastera dan sebagainya.


Kelebihan Kerjaya Seorang Guru


Lazimnya, terdapat banyak kelebihan kerjaya sebagai seorang gutu, dan di antaranya adalah berikut;

  • Mendapat darjat kemualian yang baik
Guru atau insan yang bergelar pendidik akan mendapat kemualiaan yang baik. Hal ini doa akan sentiasa diterima daripada murid - murid yang pernah di ajarkan.

  • Pewaris para nabi

Diriwayatkan oleh Abu Darda r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda,

“Sesungguhnya ulama adalah pewaris nabi. Sungguhpun para nabi tidak mewariskan dinar atau dirham tetapi mereka telah mewariskan ilmu. Barangsiapa yang mengambil warisan tersebut maka dia telah mengambil bahagian yang banyak.” – HR Abu Daud.

  • Ilmu bertambah dan dimanfaatkan ramai
Sebagai seorang guru pasti ilmunya akan bertambah saban waktu, ini kerana seorang guru akan sentiasa menerokai ilmu - ilmu baharu untuk di sampaikan atau di ajarkan kepada murid - murid. Hal ini secara tidak langsung, ilmu yang dicurahkan akan di manfaatkan dari satu generasi ke satu generasi baharu.

  • Melahirkan insan yang bertauliah
Guru juga berkelebihan untuk melahirkan insan yang bertauliah dalam pelbagai bidang. Erti kata lainnya, seorang guru dapat membentuk serta melahirkan ramai insan yang sifatnya positif dan berilmu serta berjaya dalam kerjaya yang di cita - citakan.

Post a Comment

1 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia