Cara Belajar Berkesan Dapat Markah Tinggi

Cara Belajar Berkesan Dapat Markah Tinggi

Dalam era digital ini, ibu bapa harus lebih bijak dalam mendidik anak - anak khususnya kepada pembelajaran anak - anak di sekolah.

Cara Belajar Berkesan Dapat
 Markah Tinggi



Lazimnya terdapat pelbagai cara untuk belajar dan keberkesananya, oleh itu dikongsikan adalah beberapa cara belajar yang berkesan, antaranya;
  • Latih tubih
Kaedah latih tubih adalah terbaik khususnya bagi subjek pengiraan seperti matematik, perakuanan dan ekonomi. Cara berulang ulang pasti meningkatkan daya ingatan di minda kerana ia di dorong oleh perbuatan.
  • Perbanyakkan bertanya kepada pakar / guru
Sesuatu perkara yang tidak diketahui harus di tanya kepada mereka yang pakar dan tahu. Kerajinan bertanya pasti meningkatkan lagi ilmu pengetahuan. Bertanya secara terus juga mampu merungkai jawapan dengan lebih cepat.
  • Nota ringkas dan padat
Membuat nota ringkas dan padat mampu memampatkan daya ingatan dengan lebih kuat. Nota yang padu, serta mempunya key point sangat membantu dan melancarkan huraian semasa menjawab soalan peperiksaan.
  • Pro - Aktif
Tingkatkan kebolehan diri dari masa ke semasa semasa di Sekolah dengan mengikuti kegiatan - kegiatan ko - kurikulum serta persatuan yang membina diri. 


Cara Belajar Berkesan Dapat
 Markah Tinggi


  • Menghormati orang tua
Menghormati orang tua adalah sangat penting dan merekala tulang belakang kejayaan kepada perkara yang di impikan. Keluarga yang harmoni, pastinya akan melahirkan insan - insan di dalamnya lebih bijaksana dan pintar kepada pemikiran dan keboleh daya saingan di pasaran.
  • Doa 
Doa adalah satu jalan terbaik dan memantapkan lagi kekuatan minda dengan memohon kepada Ilahi agar sentiasa dikurniakan kesihatan mental fizikal yang baik, dan dipermudahkan urusan. Doa memberi ketenangan serta keyakinan tinggi apabila berhadapan dengan situasi peperiksaan. 

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Keburukan Mengikuti Pendidikan Sesat