Aktiviti Musim Cuti Sekolah

Aktiviti Musim Cuti Sekolah

Musim cuti sekolah adalah antara hari yabg di nanti - nanti oleh para pelajar atau murid - murid di hampir semua sekolah.

Apa tidaknya, musim sekolah lah, hari yang paling relaks bagi mereka untuk bangun awal dan turun ke sekolah.

Lazimnya, walaupun musim cuti sekolah bermula, namun jangan di lupa bahawa pelajaran adalah tetap di teruskan, ia sangat penting agar diri menjadi insan yang berilmu sentiasa.


Aktiviti Musim Cuti Sekolah



Terdapat banyak aktiviti musim cuti sekolah yang boleh di lakukan, baik kepadautid - murid ataupun institusi keluarga berkenaan, antaranya adalah;
  • Duduk di rumah dengan meningkatkan ilmu pengetahuan serta amal ibadah
Musim cuti sekolah adalah musim yang paling baik kepada murid - murid untuk menambah serta meningkatkan ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang. Ia bukan sahaja dapat dikecapi melalui buku, malahan zaman sekarang ia boleh di pelajari atau diperolehi menerusi media sosial (telefon bimbit), televisyen dan lain - lain lagi.
  • Mempelajari ilmu agama seperti solat dan membaca kitab suci Al - Quran
Lazimnya musim sekolah murid - murid atau institusi keluarga boleh meningkatkan serta praktikal, khususnya ilmu pengetahuan dalam keagamaan, seperti solat secara berjemaah dan mengaji. Anak - anak yang di didik secara langsung dalam ilmu agama secara tidak langsung dapat mengabdikannya di luar atau apabila berjauhan daripada sanak keluarga.
  • Membantu ibu bapa dalam kerja - kerja di dalam dan halaman rumah
Musim sekolah, adalah peluang murid - murid untuk membantu ibu bapa membersihkan atau membuat kerja - kerja di dalam atau halaman rumah dengan lebih bersungguh. Hal ini bukan sahaja mendidik diri sendiri, malahan ia merupakan salah satu pengalaman yang naik kepada murid - murid dalam mengharungi atau menempuh hari - hari mendatang nanti. Tambahan itu, di musim sekarang adalah baik duduk di rumah daripada menular tanpa tentu pasal, yang tidak membawa sebarang faedah.
  • Merancang untuk melancong dalam negara sahaja atau tempat - tempat menarik yang terdekat
Musim cuti sekolah adalah peluang kepada mana - mana institusi keluarga untuk merancang bercuti dengan membawa anak - anak beriadah ke kawasan menarik dakam negara sahaja atau tempat - tempat terdekat sahaja. Hal ini sangat berfaedah kerana ia membantu memperluaskan pemgetahuan anak - anak kepada alam sekeliling dan juga yang lainnya. Selain daripada itu, maklumat yang diketahuinya secara tidak langsung di ampikasikan kepada pembelajaran di sekolah khususnya semasa menjawab soalan - soalan peperiksaan.

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia