Biodata Khairy Jamaluddin Atau KJ

Biodata Khairy Jamaluddin Atau KJ

Yang Berhormat Khairy Jamaluddin merupakan salah seorang ahli politik yang aktif dalam bidang politik.

Sifatnya yang mesra kepada masyarakat, membuatkan dirinya mudah di santuni orang ramai dalam apa juga situasi dan keadaan.


Maklumat diri

Nama Penuh: Khairy Jamaluddin

Nama Panggilan: KJ

Tarikh lahir: 10 Januari 1976

Umur Terkini: 46 Tahun

Pasangan Hidup: Pn. Nori Abdullah


Kerjaya / jawatan yang pernah di sandang dalam negara.

1. Menteri Belia dan Sukan

2. Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi

3. Menteri Penyelaras Program Imunisasi Kebangsaan

4. Menteri Kesihatan


Tingkat pendidikan

Pertama

  • United World College of South East Asia di Singapura 

Kedua

  • Universiti Oxford dan University College London (UCL) di United Kingdom. 

Ketiga

  • Di Oxford, beliau belajar di Kolej St Hugh, dan lulus dengan ijazah sarjana muda dalam Falsafah, Politik dan Ekonomi (PPE). 

Keempat

  • Teori Undang-undang dan Politik di UC


Latar belakang kehidupan 

Yang Berhormat Khairy Jamaluddin merupakan seorang anak tunggal kepada bekas diplomat, Dato' Jamaluddin Abu Bakar, beliau adalah seorang Melayu berketurunan Minangkabau dan Datin Dato' Rahmah Abdul Hamid, seorang suri rumah etnik Melayu berketurunan Kedah



Biodata Khairy Jamaluddin Atau KJ 


Khairy bin Jamaluddin yang lebih dikenali sebagai panggilan KJ, ialah seorang ahli politik Malaysia yang pernah berkhidmat sebagai Menteri Kesihatan dalam pentadbiran Barisan Nasional (BN) di bawah Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob sejak Ogos 2021 dan Ahli Parlimen (MP) Rembau sejak Mac 2008. 

Beliau berkhidmat sebagai Menteri Penyelaras Program Imunisasi Kebangsaan (PICK) COVID-19 dari Februari 2021 hingga Ogos 2021 dan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi dari Mac 2020 hingga Ogos 2021 dalam pentadbiran Perikatan Nasional (PN) di bawah bekas Perdana Menteri Muhyiddin Yassin. 

Beliau terkenal sebagai menteri yang bertanggungjawab PICK yang merupakan salah satu usaha terpenting dan penting untuk membendung wabak COVID-19 di Malaysia. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Menteri Belia dan Sukan dari Mei 2013 hingga Mei 2018. 

Ahli Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), parti komponen gabungan Barisan Nasional (BN) yang memerintah. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Ketua Pemuda UMNO dari Mac 2009 hingga Jun 2018. Sumber:  wikepedia


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia