Langkah Mengatasi Kesesakan Lalulintas

Langkah Mengatasi Kesesakan Lalulintas

Kesesakan lalu lintas adalah satu fenomena yang tidak asing lagi di mana - mana negara. Kesesakan lalu lintas adakalanya terjadi di luar jangkaan.

Hal sedemikian haruslah di atasi dengan lebih pantas dan bijaksana. Berikut dikongsikan adalah beberapa langkah untuk mengatasi kesesakan lalu lintas, antaranya adalah berikut;




Langkah Mengatasi Kesesakan Lalulintas


  • Pengurangan pengeluaran bilangan kenderaan di jalan raya
Kesesakan lalu lintas terjadi di sebabkan peningkatan bilangan kenderaan tahun demi tahun. Oleh yang temikian bagi mengatasinya, penghadkan bilangan kenderaan haruslah di bendung dengan meminumkan pemilikan kenderaan oleh sesebuah isi rumah. Dalam masa sama, penimpotan kemderaan luar haruslah di kurangkan bagi menelakkan sitiasi sedemikian berlaku.

  • Pembinaan jalan raya berkembar dan bertingkat
Langakah kedua bagi membendung sitiasi berkenaan adalah dengan membina jalan raya secara berkembar dan bertingkat. Pembinaan jalan secara terus tanpa melibatkan banyak trafik light dan pusingan u turn, membantu kelancaran sesuatu jalan raya daripada kesesakan lalulintas.

  • Pembinaan jalan raya yang rata dan tidak berlubang - lubang
Kesesakan lalu lintas juga berpunya pada struktur jalan iaitu keadaan jalan raya yang berlubang menyebabkan kebanyakan kemderaan memandu secara terlalu perlahan, hal sedemikian menyebabkan kemderaan di barosan belakang terpaksa memperlahankan kenderaan sehinggakan menyebabkan berlakunya kesesakan lalulintas. Oleh yang demikian jika pembinaan sesuatu jalan yang rata dan bertar ia mampu mengurangkan kesesakan lalulintas kerana setiap pemandu akan memandu dengan lancar dan laju pada kadar yang ditetapkam keran keadaan jalan yang di yakini selamat untuk digunakan atau pemanduan terus.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Keburukan Mengikuti Pendidikan Sesat