Tindakan Diambil Apabila Hujan Melanda

Tindakan Diambil Apabila Hujan Melanda

Fenomena hujan adakah satu rahmat rezeki kurniaan Allah SWT. Sumber air yang diturunkannya memberi kesan yang baik, bukan sahaja kepada manusia malahan kepada semua makluk yang ada di muka bumi.

Hujan adakalnya turun mengikut musim dan cuaca. Musim hujan adakanya berlaku di awal tahun dan hujung tahun. Hujan lebat di saluti guruh adalah sangat berbahaya, apatalagi jika ia turun lama dan boleh menyebabkan banjir.


Tindakan Diambil Apabila Hujan Melanda



Justeru daripada itu, tindakan bijaksana haruslah di ambil apabila hujan melanda, antaranya;
  • Duduk di dalam rumah atau berteduh di mana - mana bangunan
Penjagaan kesihatan adalah sangat penting, oleh itu apabila hujan melanda, adalah sangat penting untuk duduk di dalam rumah atau berteduh di mana - mana bangunan.
  • Elakkan memandu di musim hujan
Keadaan jalan raya yang licin adalah sangat merbahaya untuk memandu kemderaan dari satu kawasan ke kawasan lain. Dalam masa sama, jarak penglihatan yang todak jelas juga, menyumbang kepada risiko kemalangan
  • Melakukan aktiviti di rumah
Semasa hujan melanda, adalah sangat baik melakukan aktiviti di rumah bersama sanak kelaurga seperti membersihkan rumah, menintong rancangan televisyen yang baik, menada air hujan (jika bergandung pada keperluan air hujan) untuk keperluan seharian

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia