Dugaan Dibulan Ramadan

Dugaan Dibulan Ramadan

Bulan ramadan adalah bulan mulia, ia bukan sekadar menahan lapar dahaga, malahan ia juga adalah bulan mencucikan diri serta meningkatkan kesihatan rohani dan jasmani.



Dugaan Dibulan Ramadan



Lazimnya pelbagai dugaan dihadapi apabila berada dibulan ramadan, antaranya;

  • Dugaan bangun sahur
Terdapat insan yang tidak biasa bangun sahur atau malas bersahur. Terdahulu, sahur adalah sangat baik untuk kesihatan. Terdahulu, sahur ialah makan di waktu awal pagi (sebelum azan subuh), manakala iftar ialah makan di waktu petang (sewaktu bermulanya azan maghrib) untuk berbuka puasa pada bulan Ramadan.

  • Dugaan mengerjakan solat tarawih
Solat tarawih dilakukan dibulan ramadan selepas selesai menunaikan solat fardhu isyak. Dugaan pasti dihadapi semua insan, khususnya yang tidak mengerjakan solat. Lazimnya dibulan terawih hari pertama sangat meriah dengan kepadatan jemaah, namun hari demi hari bilangan jemaah berkurangan, lebih - lebih lagi hampir tiba bulan syawal.

  • Dugaan persekitaran
Dugaan persekitaran adalah menjurus kepada perkara - perkara yang boleh membatalkan atau memakruhkan puasa. Dugaan ini adakalanya terjadi bukan sahaja disengajakan atau tidak sengaja, dan ianya diluar kawalan sendiri.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia