Sejarah Israk Mikraj

Sejarah Israk Mikraj

Sejarah israk mikraj perlu di ketahui, 

ISRAK

Nabi Muhammad S.A.W dibawa oleh Malaikat Jibril a.s. dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa dengan menunggang Buraq. Sebelum baginda memulakan perjalanannya, hati baginda dibersihkan oleh Malaikat Jibril a.s. dengan air suci Zam Zam.



Sejarah Israk Mikraj



MIKRAJ

Peristiwa Mikraj pula bermula daripada Masjid Al-Aqsa kemudian baginda diangkat ke langit dengan menaiki tangga daripada syurga.

Rasulullah SAW bersama Malaikat Jibril A.S naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).



Sejarah Israk Mikraj




Sejarah terperinci tentang israk mikraj, boleh ikuti pautan ini.





Nasihat Malaikat Jibrail kepada Rasulullah semasa  israk mikraj.

Cintailah siapa yang kamu suka, karana sesungguhnya engkau akan berpisah dengannya. Setiap mukmin dibebaskan untuk mencintai siapa saja di antara semua makhluk, namun sesungguhnya mereka akan berpisah dengannya. Maka, jangan sampai seorang mukmin menyibukkan hatinya dengan kesenangan-kesenangan dunia yang fana berupa isteri, anak, harta dan selainnya dari hal-hal yang dicintai.

Allah SWT berfirman, Ketahuilah, sesungguhnya kehidupan dunia itu hanya permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu sama yang lain serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak pinak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani, kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan dari ALLAH serta keredhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu." (Q.S. Al Hadid 57 : 20)

Karena itu, jadi semuanya akan pergi darimu, atau jadi kamu yang pergi dari mereka. Maka sibukkanlah hati dengan kecintaan terhadap Dzat yang tidak akan pernah berpisah dan tidak akan pernah terpisah, iaitu dengan mengingat Allah SWT dan melakukan amal sholeh yang dicintai oleh-Nya.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia