Tip Membuat Rumah

Tip Membuat Rumah

Rumah adalah aset tetap yang tidak mampu di milik oleh setiap orang, melainkan dengan adanya daya usaha, kesungguhan dan keinginan.

Pembinaan rumah adalah berbeza, mengikut kriteria dan keinginan pemiliknya. Konsep rekaan adalah berdasarkan kepada keselesaan. Walaupun begitu, perancangan haruslah di titik beratkan dalam membina rumah.


Tip Membuat Rumah



Justeru itu, terdapat beberapa tip membuat rumah di atas tapak atau tanah sendiri untuk pengetahuan ilmu bersama.


Tip pertama
- Buat perancangan terperinci

Perancangan terperinci adalah sangat penting, ia merangkumi kos perbelanjaan yang meliputi barangan yang di gunakan, tenaga buruh dan lain - lain lagi. Hal ini sangatlah penting, bagi mengelakkan pembaziran.

Tip kedua
- Tentukan lakaran rumah

Lakaran rumah merangkumi rumah yang hendak di bina samaada setingkat atau dua tingkat. Lakaran penuh atas kertas haruslah terperinci agar kos ringgit dapat di tentukan dengan tepat.

Tip ketiga
- Keluasan tapak 

Keluasan tapak perlu di ketahui agar ruangan mencukupi. Dalam masa sama, penggunaan bahan - bahan binaan dapat di tentukan dengan tepat. Ukuran keluasan tapak rumah adalah penting agar tidak terlebih sehinggakan memganggu kawasan jiran yang lain.

Tip keempat
- Menggunakan khidmat tukang yang berpengalaman dan berkepakaran

Tukang atau pembuat rumah yang di upah haruslah mempunyai pengalaman serta kepakaran dalam membuat rumah. Hal ini membantu kepada penjimatan dan juga kos pembaziran barang - barang.

Tip kelima
- Pemantauan proses pembuatan rumah

Pemantauan kepada tukang di upah adalah penting agar tukang melaksanakan kerja - kerja dengan baik dan mengelakkan pembaziran kepada penggunaan barang - barang. Dalam masa sama, tindakan pemantauan adalah untuk melancarkan proses kerja - kerja pembuatan rumah dengan baik.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia