Biodata Ruhainies Farehah, Artis

Biodata Ruhainies Farehah, Artis

Biodata Ruhainies Farehah, Artis

Ruhainies adalah salah seorang artis tempatan yang kini aktif dalam dunia lakonan. Beliau yang bersusuk tubuh sederhana dan ketinggian lebih kurang 150cm memiliki bakat lakonan semulajadi dan membuatkan peminat terhibur. Penampilannya yang santai, membuatkan ia mudah disantuni oleh media dan juga peminat.


Maklumat diri

Nama penuh:

  • Nur Ruhainies Farehah Binti Zainul Ilyas

Nama pangilan:

  • Ruhainies

Tarikh lahir:

  • 27 Julai 1992

Umur pada tahun 2022:

  • 30 tahun

Negeri kelahiran/ asal:

  • Kepala batas, Pulau Pinang

Tingkat pendidikan:

  • Sijil

Nama bapa:

  • En Zainul Ilyas Bin Zainul Abidin

Nama ibu:

  • Puan. Che bunga salleh

Pekerjaan:

  • Pelakon, jurucakap, model, pengacara


sumber: wikipedia

senyuman kelihatan di wajah Nur Ruhainies Farehah yang begitu mesra.

Biodata Ruhainies Farehah, Artis



Bidang kerjaya

1. Perfileman

Ruhainies membuat penampilan sulungnya di layar filem pada tahun 2021 menerusi filem romantik keagamaan, Seandainya Kau Ada arahan Chad Rahman dan Fadzil Teh yang diadaptasi daripada novel berjudul sama karya Kamsiah Abu dengan skrip ditulis oleh Marr Mohamed. Filem ini turut dibintangi oleh Aidit Noh, Fendy Bakry dan Raysha Rizrose. Dalam filem ini, beliau memegang watak sebagai Rozita. Filem ini ditayangkan pada 29 April 2021 di Astro First. Seterusnya, filem Musyrik yang bergenre seram arahan Arjin Uppal turut dibintangi oleh Aeril Zafrel, Ashraf Muslim dan Aishah Ilias. Dalam filem ini, beliau memegang watak sebagai Farah.[13] Namun, filem ini masih berada di dalam fasa pos-produksi.


2. Duta produk

Pada tahun 2018, Ruhainies telah mengikat kontrak selama setahun sebagai duta produk kecantikan popular Korea Selatan, Guerisson selepas aktor Lee Kwang-soo dan diangkat sebagai duta Guerisson di Malaysia. Beliau merupakan selebriti Malaysia pertama yang dilantik sebagai duta produk kecantikan popular Korea Selatan. 

Sumber: wikipedia.


Post a Comment

2 Comments

  1. Maaf ya admin. Dia tiada degree. Diploma pelancongan di uitm penang pun xhbis belajar. Dia junior sy dia xhbis bljr punnn pergi kem kecemerlangan untuk Pelajar pointer rendah pun dia xpergi..adoii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas maklumatnya, dan telah dikemaskini

      Delete

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia