Cara Mengelak Dari Kesesakan Lalulintas

Cara Mengelak Dari Kesesakan Lalulintas

Kesesakan lalulintas adalah situasi yang sering berlaku dan di alami oleh masyarakat apabila berada memandu di jalan raya. Situasi ini, adakalanya memberi kesan tekanan pada si pemandu dan juga putus asa.

Situasi kesesakan lalu lintas kebiasaanya akan bertambah teruk di musim - musim perayaan, seperti di musim hari raya airilfitri, tahun baharu cina dan hari - hari perayaan lain.


Cara Mengelak Dari Kesesakan Lalulintas




Oleh yang demikian, terdapat beberapa cara yang boleh di lakukan agar tidak tersangkut dalam kesesakan lalu lintas, atau erti kata lain cara mengelak daripada kesesakan lalulintas, khususnya apabila hendak balik ke kampung, antaranya;

  • Pulang ke kampung lebih awal
Cara mengelak daripada kesesakan lalulintas adalah dengan cara pulang ke kampung lebih awal, seperti seminggu atau dua minggu sebelum perayaan atau majlis.

  • Menaiki kenderaan awam
Cara yang terbaik juga agar tidak tersangkut dalam kesesakan lalulintas adalah dengan menaiki kenderaan awam, seperti keretapi, monoral, bus atau kapal terbang.

  • Ikut laluan yang tidak berlakunya kesesakan lalulintas
Cara seterusnya untuk mengelak daripada kesesakan lalulintas adalah dengan melalui jalan kampung atau jalan yang tidak selalu dilanda kesesakan lalulintas.

  • Kongsi kenderaan
Berkongsi kenderaan untuk pulang ke kampung juga menyumbang kepada ketidak sesakan laluan lalulintas. Lazimnya berkongsi kenderaan mampu mengurangkan bilangan kenderaan di jalan raya, dan dalam masa sama ia mengurangkan kesesakan lalulintas. 


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia