Keburukan Perbuatan Mendera

Keburukan Perbuatan Mendera

Mendera adalah satu perbuatan dengan melakukan sentuhan ke atas seseorang manusia atau haiwan peliharaan.

Menurut laman bab.la, mendera adalah mengajar dengan cara pukulan keras.


gambar sekadar hiasan


Keburukan Perbuatan Mendera



Dalam situasi ini, kebiasaanya mangsa dera akan banyak mengalami keburukan berbanding si pendera. Apa pun dalam sitiasi ini, mari kita kongsikan apakah keburukan kepada perbuatan mendera, antaranya;

  • Tekanan dari sudut emosi dan fizikal persekitaran
Pendera adakalanya melakukan dera ke atas seseorang disebabkan masalah tekanan (mental dan fizikal) yang dihadapi. Situasi yang di alami akan di luahkan kepada insan lain melalui amarah yang marah menerusi pukulan, cemuhan dan lain - lain cara negatif. Pendera akan bertindak lebih agresif apabila emosinya memuncak.


  • Kritikan negatif daripada netizen berterusan
Cemuhan atau kritikan negatif daripada netizen luar. Pendera akan mendapat maklumbalas secara berterusan daripada masyarakat luar akan perbuatan yang dilakukan, dalam masa sama selain daripada itu pendera juga akan dipulaukan atau tersisih daripada dunia sosial.


  • Mendapat ganjaran dosa (hablum minan-nas)
Seperti yang semua maklum, jagalah hubungan dengan Allah SWS dan hubungan sesama manusia. Oleh itu, jika bersikap mendera, ia bukan sahaja perbuatan terkutuk malahan hanya mendapat ganjaran dosa serta kerosakan hubungan silaturrahim sesama keluarga atau insan lain.

  • Tidak di sayangi oleh mangsa dera dikemudian hari
Mangsa yang di aniaya akan merasa dendam dan kemungkinan melarikan diri serta berdendam dengan tidak akan menyayangi pendera di suatu masa nanti, samaada dalam situasi kehidupan senang mahupun susah.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia