Persiapan Sebelum Hari Raya

Persiapan Sebelum Hari Raya

Hari raya aidilfitri atau aidiladha adalah satu perayaan yang di rayakan oleh ummat muslim di suluruh dunia. Perayaan ini khususnya aidilfitri akan bermula pada satu syawal setelah selesainya ramadan.

Setelah selesai berpuasa di bulan ramadan, satu syawal adalah hari kemenangan dan merayakan perayaan hari raya aidilfitri.

Justeru daripada itu dan lazimnya terdapat persiapan - persiapan yang dilakukan oleh muslimin dan muslimat sebelum tibanya perayaan hari raya aidilfitri, antaranya;

  • Membeli pakaian hari raya 
Pakaian hari raya untuk seisi keluarga adalah persediaan asas. Pakaian yang di sediakan adakanya sedondon sekeluarga atau sebaliknya.

  • Perhiasan rumah
Perhiasan rumah adalah seperti kerusi ruang tamu. Mencat rumah agar kelihatan ceria dan lain - lain lagi.

  • Memastikan bahan - bahan mentah untuk keperluan makanan dan minuman mencukupi
Juadah keperluan semasa hari raya aidilfitri adalah penting kerana untuk menyajikan sanak keluarga atau jiran tetangga yang datang berkunjung le rumah bersama meraikan hari raya aidilfitri.




Persiapan Sebelum Hari Raya 




Dalam pun begitu, adalah sangat penting bahawa perbelanjaan berhemah haruslah dilakukan dengan lebih bijaksana bagi mengelakkan sebarang daripada pembaziran yang tidak membawa kepada manfaat kebaikan.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia