Risiko Bermain Mercun

Risiko Bermain Mercun

Mercun atau bunga api, tidak asing lagi kepada kanak - kanak apabila tibanya musim perayaan seperti hari raya aidilfitri, tahun baru cina, krismas dan lain - lain lagi.

Permainan ini, sering mendapat permintaan tinggi dari masyarakat apabila tibanya hari perayaan. Pelbagai corak bunga api yang akan terdapat di pasaran ada yang murah dan ada yang mahal.


Risiko Bermain Mercun



Justeru ini, mercun adalah bahan yang dibakar dan mengeluarkan api. Ia sudah pasti merbahaya untuk dijadikan alat permainan. Lazimnya banyak risiko yang mendatang apabila memainkan permainan berkenaan, antaranya;

  • Kecederaan anggota badan
Bermain bunga api adalah merbahaya dan tanpa diduga boleh menyebabkan keceraan pada tangan khususnya, seperti melecur dan berdarah.

  • Kebakaran kediaman
Bermain mercun diperkarangan rumah boleh membawa kepada kebakaran. Hal ini kerana, kadang kala tidak sengaja mercun melayang ke arah rumah, dan seterusnya jika mengena objek yang mudah terbakar seperti tilam mudah merebak ke sekitarnya.

  • Tidak dapat merayakan perayaan
Keceraan disebabkan bermain mercun atau bunga api boleh menyebabkan diri tidak dapat menikmati suasana hari perayaan secara gembira bersama sanak keluarga. Jika kecederaan teruk dialami, nikmat perayaan hanya dikecapi di atas katil di rumah sakit.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Hidangan Shell Out Menyelerakan