Tip Beli Kueh Di Gerai Atau Warung

Tip Beli Kueh Di Gerai Atau Warung

Kueh mueh adalah makanan pencuci mulut, setelah selesai makan makanan berat, seperti nasi atau lainnya.

Pelbagai jenis kueh mueh yang dijual di gerai, bazar ramadan atau warung - warung dan sebagainya.

Kebiasaanya kueh mueh yang dijual di gerai atau warung dan sebagainya pasti menyelerakan, namun tindakan waspada sebagai seorang pembeli atau pengguna haruslah lebih berjaga - jaga kerana kueh yang dibeli bukannya buatan tangan sendiri.



Tip Beli Kueh
 Di Gerai Atau Warung




Berikut dikongsikan adalah beberapa tip apabila membeli kueh di gerai atau bazar dan sebagainya, antaranya;

  • Lihat kesegaran kueh
Semasa membeli kueh, lihat dan kenalpasti kesegar atau sebaliknya kueh, tindakan haruslah diambil dengan melihat kueh saada kelihatab pusat, keras, cair atau sebaliknya.

  • Hidu secara perlahan
Semasa membeli ada baiknya hidu terlebih dahulu, bagi mengetahui samaada kueh nerkenaan berbau tidak menyenangkan atau tidak.

  • Lihat pekerjanya
Melihat pekerjanya adalah penting bagi mengenalpasti tahap kebersihan kueh yang dibuat dan dijualnya. Melihat penjualnya, samaada dia menggunakan alat semasa mengalihkan atau memegang kueh, menggunakan sarung tangan atau tidak, pakaian yang dipakai, dan lain - lain lagi. 

  • Kebersihan persekitaran (tempat letak kueh, sekitar meja dan lainnya)
Melihat secara spontan akan persekitaran penjual kueh adalah penting dan merupakan faktor kepada menentukan tahap kebersihan kueh yang dibuat. Jika keadaan meja kotor, keuh berampaian dengan terdedah kepada lalat dan habuk, serta meja  tempat letak kelihatan kotor, dan sebaliknya


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Keburukan Mengikuti Pendidikan Sesat