Biodata Dua Lipa, Artis

Biodata Dua Lipa, Artis

Biodata Dua Lipa, Artis



Sepintas lalu,

Dua Lipa Merupakan seorang artis yang kini sedang hangat dipesada seni antarabangsa, sehinggakan mampu diikuti oleh jutaan peminat di pelbagai media sosial seperti instagram, facebook, youtube dan google. Beliau yang berasal dari negara London, England, merupakan anak sulung dalam keluarganya. Keluarganya adalah warisan Muslim, melalui nenek sebelah ibunya, dia berketurunan Bosnia. 


Nama pertamanya "Dua" ialah cadangan neneknya dan bermaksud "cinta" dalam bahasa Albania.

Dia kadang-kadang dirujuk sebagai Dula Peep, yang berasal sebagai salah sebutan oleh personaliti televisyen siang hari Wendy Williams pada tahun 2018.[331] Sejak itu dia secara positif menerima nama samaran itu.


Maklumat Diri.

Nama penuh:
  • Dua Lipa

Nama panggilan:
  • Dua

Tarikh lahir:
  • 22 Ogos 1995

Nama ibu bapa:
  • Albania Kosovo Anesa 
  • Dukagjin Lipa dari Pristina




Biodata Dua Lipa, Artis





Kelebihan dan Pencapaian.

Memiliki rangkaian vokal mezzo-soprano, dia terkenal dengan bunyi disko-pop dan R&B yang terkenal, dan telah menerima pelbagai pengiktirafan, termasuk enam Anugerah Brit, tiga Anugerah Grammy, tiga Anugerah Muzik iHeartRadio, enam Anugerah Global, 11 Anugerah MTV, dan Anugerah Muzik Amerika, tiga Anugerah Pencipta YouTube dan dua Rekod Dunia Guinness.


Selepas bekerja sebagai model, dia menandatangani kontrak dengan Warner Bros. Records pada tahun 2014 dan mengeluarkan album debut eponimnya pada tahun 2017. Album ini memuncak pada kedudukan nombor tiga di Carta Album UK dan menghasilkan lapan single, termasuk "Be the One", "IDGAF" , dan single nombor satu UK "Peraturan Baharu", yang juga memuncak pada nombor enam di AS. Album ini telah mendapat sijil platinum di banyak negara di seluruh dunia dan memenangi Lipa Anugerah Brit untuk Artis Solo Wanita British dan Akta Terobosan British pada 2018.



Anugerah Dikecapi.

  • Lima Anugerah Brit daripada tiga belas pencalonan, satu Anugerah Muzik Video MTV daripada lima belas pencalonan, 
  • Satu Anugerah Muzik Amerika daripada enam pencalonan, 
  • Satu Anugerah Muzik iHeartRadio daripada lapan pencalonan, 
  • Tiga Anugerah Grammy daripada lapan pencalonan. 
  • Dua Rekod Dunia Guinness; pada tahun 2020 untuk kebanyakan tiket yang dijual untuk konsert strim langsung oleh artis wanita solo, dan pada tahun 2021 untuk kebanyakan pendengar bulanan di Spotify untuk artis wanita.

Sumber : Wikipedia


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia