Sejarah Penubuhan Manchester United

Sejarah Penubuhan Manchester United

Kelab bola sepak Manchester United merupakan salah satu kelab yang tidak asing lagi di mata dan hati peminatnya, ia bukan hanya tertumpuh di negara berkenaan, malahan juga di seluruh pelusuk dunia. 

Pemain kelab bola sepak berkenaan memang tidak dinafikan lagi dengan kemahiran mengawal bola semasa berada di padang. Dalam pada itu, jaringan demi jaringan di perolehi membuat kelab gergasi ni sering menjulang piala di setiap perlawanan. 

Lanjutan daripada itu, pasti ramai tertanya - tanya sejarah awal penubuhan dan siapakah pengasanya. Peminat yang tegar sudah pasti mengetahuinya, malahan menyimpan pelbagai koleksi tentang kelab berkenaan. Oleh itu, mari kita kongsikan sejarah penubuhan kelab bola sepak Manchester United.



Sejarah Penubuhan Manchester United



Berikut adalah sejarah penubuhan awal kelab bola sepak Manchester United:


Tahun - tahun awal permulaan / penubuhan  kelab bola sepak Manchester United (1878–1945).

Manchester United telah ditubuhkan pada tahun 1878 sebagai Kelab Bola Sepak LYR Newton Heath oleh jabatan Carriage and Wagon di depoh Lancashire dan Yorkshire Railway (LYR) di Newton Heath. Pasukan ini pada mulanya bermain permainan menentang jabatan dan syarikat kereta api lain, tetapi pada 20 November 1880, mereka bersaing dalam perlawanan pertama mereka yang direkodkan; memakai warna syarikat kereta api – hijau dan emas – mereka dikalahkan 6–0 oleh pasukan simpanan Bolton Wanderers. Menjelang 1888, kelab itu telah menjadi ahli pengasas The Combination, sebuah liga bola sepak serantau. Berikutan pembubaran liga selepas hanya satu musim, Newton Heath menyertai Football Alliance yang baru ditubuhkan, yang berjalan selama tiga musim sebelum digabungkan dengan The Football League. Ini menyebabkan kelab itu memulakan musim 1892–93 di Divisyen Pertama, yang pada masa itu ia telah menjadi bebas daripada syarikat kereta api dan menggugurkan "LYR" daripada namanya. Selepas dua musim, kelab itu telah diturunkan ke Divisyen Kedua.


Pada Januari 1902, dengan hutang sebanyak £2,670 – bersamaan dengan £300,000 pada tahun 2022 kelab telah diberikan perintah penggulungan. Kapten Harry Stafford menemui empat ahli perniagaan tempatan, termasuk John Henry Davies (yang menjadi presiden kelab), masing-masing sanggup melabur £500 sebagai balasan untuk kepentingan langsung dalam mengendalikan kelab dan yang kemudiannya menukar nama;[19] pada 24 April 1902, Manchester United dilahirkan secara rasmi. Di bawah Ernest Mangnall, yang menyandang tugas pengurusan pada tahun 1903, pasukan itu menamatkan saingan sebagai naib juara Divisyen Kedua pada tahun 1906 dan mendapat kenaikan pangkat ke Divisyen Pertama, yang mereka menangi pada tahun 1908 – kejuaraan liga pertama kelab. Musim berikutnya bermula dengan kemenangan dalam Charity Shield yang pertama dan berakhir dengan kejuaraan Piala FA pertama kelab itu. Manchester United memenangi Divisyen Pertama untuk kali kedua pada tahun 1911, tetapi pada penghujung musim berikutnya, Mangnall meninggalkan kelab itu untuk menyertai Manchester City.


Pada tahun 1922, tiga tahun selepas penyambungan semula bola sepak selepas Perang Dunia Pertama, kelab itu telah diturunkan ke Divisyen Kedua, di mana ia kekal sehingga mendapat semula kenaikan pangkat pada tahun 1925. Tersingkir semula pada tahun 1931, Manchester United menjadi kelab yo-yo, mencapai prestasinya. kedudukan terendah sepanjang masa di tempat ke-20 di Divisyen Kedua pada tahun 1934. Berikutan kematian dermawan utama John Henry Davies pada Oktober 1927, kewangan kelab merosot sehingga ke tahap Manchester United mungkin akan muflis jika bukan kerana James W Gibson, yang, pada Disember 1931, melabur £2,000 dan mengambil alih kawalan kelab. Pada musim 1938–39, tahun terakhir bola sepak sebelum Perang Dunia Kedua, kelab itu menduduki tempat ke-14 dalam Divisyen Pertama. Sumber: Wikipedia


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Doa Qunut Subuh