Biodata Tajuddin Abdul Rahman, Yb

Biodata Tajuddin Abdul Rahman, Yb

Biodata Tajuddin Abdul Rahman, Yb


Sepintas lalu,

Tajuddin atau nama penuhnya Dato' Sri Haji Tajuddin bin Abdul Rahman merupakan ahli politik yang tidak disegani lagi.

Beliau yang berasal dari  Negeri Perak adalah ahli Umno sudah sekian lama. 



Biodata Tajuddin Abdul Rahman, Yb




Maklumat diri.

Nama penuh dengan gelaran:
  • Dato' Sri Haji Tajuddin bin Abdul Rahman

Asal:
  • Kampung Gajah, Pasir Salak, Negeri perak

Tarikh lahir: 
  • 17 Januari 1948

Umur pada tahun 2022:
  • 74 tahun




Dato' Sri Haji Tajuddin bin Abdul Rahman merupakan salah seorang ahli politik Malaysia yang telah berkhidmat sebagai Duta Besar Malaysia ke-18 ke Indonesia sejak Jun 2022 dan Ahli Parlimen (MP) Pasir Salak sejak Mac 2008 dan Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani dalam pentadbiran Barisan Nasional (BN) di bawah bekas Perdana Menteri Najib Razak dan bekas Menteri Ismail Sabri Yaakob dan Ahmad Shabery Cheek dari Mei 2013 hingga kejatuhan pentadbiran BN pada Mei 2018. 


Dalam pada itu juga, beliau juga pernah berkhidmat sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (MLA) Perak bagi Kampong Gajah dari Mac 2004 hingga Mac 2008. Beliau merupakan ahli United Malays National Pertubuhan (UMNO), parti komponen gabungan BN yang memerintah.  


Beliau juga pernah berkhidmat sebagai ahli majlis tertinggi UMNO sebelum disingkirkan daripada jawatan itu pada Jun 2022, dan bersekolah di Sekolah Menengah Seri Perak, Teluk Intan dan melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah Sarjana Muda Ekonomi di Universiti Malaya.

 

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Langkah Keselamatan Apabila Melancong