Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha

Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha

Selamat menyambut hari raya aidiladha kepada semua muslimin dan muslimat di seluruh dunia.

Hari raya aidiladha selalunya di sambut sekali dalam setiap tahun. Ia diraikan selepas hari raya aidilfitri. Hari raya ini juga sering di sebut oleh masyarakat sebagai hari raya haji atau hari raya korban.

Terdahulu, hari raya aidiladha juga sinonim di sebut sebagai hari raya korban. Hal ini kerana, di hari raya aidiladha ummat islam yang berkemampuan khususnya akan mengorbankan haiwan sembelihan.

Mengorbankan haiwan sembelihan adalah sempena mengingati peristiwa Nabi Ibrahim A.S.



Selamat
Menyambut Hari Raya Aidiladha



Peristiwa berkenaan adalah mengigati peristiwa apabila Nabi Ibrahim A.S. mendapat perintah Allah SWT. untuk menyembeli anaknya Nabi Ismail A.S.

Kebiasanya semasa hari raya aidiladha, ummat islam akan berpusu - pusu ke Masjid di awal paginya untuk menunaikan solat sunnat aidiladha secara berjemaah. Selepas itu, akan saling kunjung memgunjung bermaaf - maafan serta mengeratkan ikatan silaturrahim dengan lebih harmoni.

Lanjutan daripada itu, dengan kesempatan ini, di ucapkan selamat menyambut hari raya aidiladha kepada mulimin dan muslimat semoga sentiasa berada dalam kesihatan yang baik, dipermudahkan urusan dan rezeki yang halal.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia