Cara Periksa Alternator Kereta

Cara Periksa Alternator Kereta

Alternator adalah salah satu bahagian yang di pasang pada enjin kenderaan dan berfungsi untuk mengecaj bateri. Arus ukang alik ini, membolehkan bateri kenderaan tidak kehabisan caj.

Alternator menggunakan prinsip balikan janakuasa atau dinamo. Dalam sebuah Alternator medan magnet yang berputar dipanggil pemutar dan ia berputar dalam pasangan pengalir pegun yang dipanggil pemegun. Ia berfungsi dan mengecaj bateri agar bateri sentiasa mempunyai tenaga atau elektrik.





Cara Periksa Alternator Kereta


Dalam pada itu, selain daripada memeriksa alternator di pusat servis kenderaan, ia boleh juga dilakukan secara diy (do it yourself) bagi mengetahui sama ada ia masih berfungsi dengan baik atau sebaliknya dan berikut adalah caranya;

Mulanya hidupkan kenderaan seperti dan biarkan selama lima minit bagi memastikan minyak pelincir mengalir aebati ke serata enjin.


Sejurus itu, tanggalkan sambungan wayar alternator yang berwarna merah yang di sambungkan pada bateri dan biarkan seketika selama tiga ke lima minit. Jika enjin kenderaan masih hidup atau berfungsi dengan baik, itu menandakan alternator kenderaan masih berada dalam keadaan baik. Namun, apabila sewaktu wayar merah ditanggalkan enjin tiba - tiba mati atau tidak berfungsi, itu menandakan alternator enjin kenderaan mula tidak dan akan tidak berfungsi dengan baik dan perlu di servis atau di ganti.

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia