Biodata Cristiano Ronaldo, Atlet

Biodata Cristiano Ronaldo, Atlet

Biodata Cristiano Ronaldo, Atlet


Sepintas lalu,

Cristiano Ronaldo merupakan salah seorang atlet yang aktif dalam dunia bola sepak, bukan sahaja di negaranya malahan di peringkat antarabangsa.

Beliau merupakan pemain yang berkeperibadian tinggi dan mahal di pasaran. Selain itu, dia juga mempunyai ramai peminan, kerana dengan aksi mainanya ketika berada di gelanggang pasti tidak menghampakan para peminatnya.




Biodata Cristiano Ronaldo, Atlet





Nama penuhnya, Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro GOIH ComM, lahir pada 5 Februari 1985) ialah seorang pemain bola sepak profesional Portugis yang bermain sebagai penyerang untuk kelab Liga Perdana Manchester United dan mengetuai pasukan kebangsaan Portugal. Beliau kini dianggap secara meluas sebagai salah seorang pemain terhebat sepanjang zaman.

Sepanjang krerianya, Ronaldo telah memenangi lima anugerah Ballon dan empat Kasut Emas Eropah, yang paling banyak oleh pemain Eropah. Dia telah memenangi 32 trofi dalam kerjayanya, termasuk tujuh gelaran liga, lima Liga Juara-Juara UEFA, dan Kejuaraan Eropah UEFA. Ronaldo memegang rekod untuk penampilan terbanyak (183), gol (140), dan bantuan (42) dalam Liga Juara-Juara, gol dalam Kejohanan Eropah (14), gol antarabangsa (117), dan penampilan antarabangsa oleh pemain Eropah (191) . 

Dalam pada masa sama, dia adalah salah satu daripada beberapa pemain yang telah membuat lebih 1,100 penampilan kerjaya profesional, dan telah menjaringkan lebih 800 gol kerjaya senior rasmi untuk kelab dan negara.




Sejarah kehidupan awal tentang Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro, dimana beliau dilahirkan di paroki São Pedro di Funchal, iaitu ibu kota pulau Portugis Madeira, dan dibesarkan di paroki berdekatan Santo António. Dia merupakan anak keempat dan bongsu kepada Maria Dolores dos Santos Viveiros da Aveiro.

Ibunya adalah seorang tukang masak, dan ayahnya pula iaitu José Dinis Aveiro, seorang tukang kebun perbandaran dan pekerja sambilan. Nenek moyangnya di sebelah bapanya, Isabel da Piedade, berasal dari pulau São Vicente, Cape Verde. Dia mempunyai seorang abang, Hugo, dan dua kakak, Elma dan Liliana Cátia "Katia".

Ibunya mendedahkan bahawa dia mahu menggugurkannya kerana kemiskinan, ketagihan alkohol bapanya, dan sudah mempunyai terlalu ramai anak, tetapi doktornya enggan melakukan prosedur itu. Ronaldo dibesarkan di sebuah rumah Kristian Katolik yang miskin, berkongsi bilik dengan semua adik-beradiknya. wikipedia.



Maklumat diri.

Nama penuh:
  • Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro

Nama popupar:
  • Cristiano Ronaldo

Tarikh lahir:
  • 05 Februari 1985

Umur pada tahun 2022:
  • 37 tahun

Asal:
  • Paroki São Pedro di Funchal

Kerjaya:
  • Pemain bola sepak

Kelab bola sepak:
  • Manchester united


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia