Tip Memandu Bijaksana

Tip Memandu Bijaksana

Memandu kenderaan atau motosikal adalaj satu perbuatan yang dilakukan menggunakan anggota fizikal badan dan fikiran. Ia dilakukan secara sendiri dan perlu tumpuan yang tajam bagi mengelakkan daripada sebarang musibah yang berlaku.

Pemanduan yang bijaksana seharusnya perlu ada pada setiap individu kerana pemandu yang sah telah melengkapkan kursus memandu dan dilatih secara fizikal oleh jurulatih yang bertauliah.

Oleh itu, jika di fahami, seseorang pemandu yang terlatih sudah pasti statistik kemalangan jalan raya dapat di kurangkan tahun ke tahun.

Justeru itu, berikut adalah beberapa tip memandu bijaksana yang boleh di ikuti untuk peningkatan ilmu pengetahuan bersama dan seterusnya meminimumkan jumlah kemalangan di jalan raya, antaranya;




Tip Memandu Bijaksana



  • Memandu di lorong kiri jika tidak memotong.
Pemandu yang bijaksana haruslah memandu di lorong kiri apabila memandu secara perlahan dan tidak memotong kenderaan lain. Sifat berkenaan dapat membantu pemandu lain yang terbiasa atau gemar memandu secara laju.


  • Bergerak pantas apabila hendak u-turn atau menyeberangi lampu isyarat.
Pemanduan yang baik haruslah sentiasa mematuhi peraturan - peraturan jalan raya secara teliti. Oleh itu, semasa hendak menyeberang jalan, seperti u-turn, menyeberangi lampu isyarat, seseorang pemandu haruslah bergerak pantas bagi mengelakkan adanya kenderaan lain yang melulu laju, dan boleh menyebabkan terlanggat atau perlanggaran antara satu sama lain.


  • Sentiasa menghidupkan signal atau lampu amaran apabila hendak membelok ke kira atau kanan.
Pemandu juga haruslah sentiasa peka apabila sedang memandu berada di jalan raya. Apabila hendak membelok ke kiri atau kanan, pandu haruslah menghidupkan awal lampu isyarat agar pemandu yang lain dapat mengetahui pergeraan anda. Demikianlah juga apabila hendak berhenti, ada baiknya menyalakan lampu kecemasan.



Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia