Biodata Imam Hanafi

Biodata Imam Hanafi

Sepintas Lalu Tentang Imam Hanafi

Imam Hanafi di lahirkan di Kufah, Irak, pada dilahirkan pada tahun 80 Hijrah iaitu tahun 699 dengan nama penuhnya Abu Hanifah bin Nu'man bin Tsabit Al-Taimi Al-Kufi. Beliau lahir dalam kalangan keluarga yang telah memeluk Islam, sejak kecil lagi beliau kerap mendampingi ayahnya ketika berdagang kain sutra. Beliau adalah salah seorang ulama tersohor dalam bidang ilmu fikih. Beliau sering kali disebut-sebut sebagai tokoh pertama yang menyusun kitab fikih. Selain daripada itu, Imam Hanafi adalah pendiri atau pengasas dari Mazhab Hanafi, yang berkembang di kalangan umat Muslim Sunni di kawasan Afghanistan, Irak, Persia, Mesir, Turki, China, Rusia, dan sebagian Afrika Barat. Dalam pasa sama, ajaran Mazhab Hanafi juga sempat berkembang di Maroko, tetapi tergeser oleh Mazhab Maliki. 

 

  • Sejarah Pendidikan.

Aspek pendidikan, Imam Hanafi sering mengembara ke beberapa wilayah dan pernah belajar di Mekah serta Madinah di waktu usia mudanya. Imam Hanafi terkenal sebagai anak yang cerdas. Bukti kecerdasannya dapat dilihat ketika beliau mampu menghafal Alquran serta ribuan hadis. Beliau kemudian ktif dalam dunia perdagangan mengikuti jejak langkah ayahnya, dan dalam masa sama dia juga berusaha mendalami ilmu agama. Dalam perjalanan mengusai ilmu agama, Imam Hanafi memilih untuk fokus pada bidang fikih dan terus mendalami ilmu dengan berguru kepada salah seorang syaikh terkemuka  di Kufah, iaitu Syaikh Hammad bin ABu Sulaiman. Imam Hanafi berguru kepada Syaikh Hammad selama 18 tahun. Setelah gurunya yang pertama  meninggal dunia. Selama beliau menjadi ulama, Imam Hanafi sudah menyelesaikan sebanyak 600.0000 perkara tentang fikih. Berkat kepada usaha dan kesungguhanya, Imam Hanafi digelar  sebagai Imam Al-A'dzhom oleh masyarakat dan menjadi rujukan para ulama pada masa itu.

 

Lanjutan daripada itu, Imam Hanafi kemudian mendirikan Mazhab Hanafi, yang kini merupakan salah satu mazhab fikih dalam Islam Sunni. Mazhab ini diamalkan dan berkembang luas di kawasan, seperti Afghanistan, Persia, Mesir, dan beberapa daerah lainnya. Imam Hanafi cukup dikenal atas penggunaan rasionalitas (ra'yi) dalam metode pengambilan fatwanya. Dasar-dasar metodologi yang digunakan Imam Hanafi dalam membuat suatu hukum fikih adalah Al-quran, Sunnah, pendapat para Sahabat Nabi, Ijmak, Qiyas, dan Istihsan. Sepanjang hidupnya, Imam Hanafi diketahui memiliki ratusan murid.

 

kompas

Biodata Imam Hanafi 




  • Peristiwa Kewafatan.

Pada tahun 763, Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur sedang mencari seorang hakim yang dapat menegakkan keadilan di Irak. Lantaran itu, Khalifah berkenaan segera mengutus orang untuk bertemu Imam Hanafi dan menawarkan posisi hakim tersebut karena dinilai sangat bertepatan dengannya. Sewaktu tawaran tersebut ditolak, khalifah sangat murka dan kemudian mengurung Imam Hanafi di dalam penjara. Imam Hanafi wafat pada tahun 767 ketika masih berada dipenjara. Kewafatan beliau, di riwayatkan bahawa dia termakan makanan yang telah diracun.



Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Keburukan Mengikuti Pendidikan Sesat