Biodata Syed Danial Syed Ahmad

Biodata Syed Danial Syed Ahmad

Biodata Syed Danial Syed Ahmad


Sepitas lalu


Tan Sri Sheikh Danial Mubarak Bin Sheikh Ahmad ialah Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja. Beliau turut memainkan peranan penting ketika pelantikan Sultan Kedah Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah sebagai Yang di-Pertuan Agong kali kedua. Tan Sri Syed Danial dilahirkan pada 30 November 1944 (14 Zulhijah 1363H) di Georgetown, Pulau Pinang. 


Semasa kecilnya, beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Kelawai, Pulau Pinang. Beliau telah melanjutkan pelajaran di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK), Perak dan seterusnya menuntut di Universiti Malaya (BA Hons. 1967), Kuala Lumpur. Beliau telah mendapat pendidikan akhir dalam bidang akademiknya di luar negara iaitu di Universiti of Wisconsin, Madison, USA (MA.1976). wikipedia.




Biodata Syed Danial Syed Ahmad


 



Tan Sri Syed Danial pernah berkhidmat sebagai Pegawai Kerajaan (PTD) selama 32 tahun di pelbagai Kementerian, Agensi dan Jabatan Kerajaan (Mei 1967 – Disember 1999) termasuk di Sabah, Sarawak, Perak, Kedah dan Perlis. Selepas bersara, beliau telah dilantik sebagai Datuk Paduka Maharaja Lela di Istana Negara bermula daripada tahun 2002 hingga 2004 dan seterusnya sebagai Datuk Pengelola Bijaya Diraja pada tahun 2004 hingga 2006. 
Beliau juga dilantik oleh Majlis Raja-raja sebagai Ahli Majlis Angkatan Tentera di bawah peruntukan Perkara 137, Perlembagaan Persekutuan.

 

Setiap tibanya musim perayaan Tan Sri Syed Danial sering kali menjadi tumpuan ramai untuk menantikan pengumuman tarikh bermulanya ramadan atau pusa, tarikh hari raya adilfitri dan juga tarikh hari raya aidiladha. 

 

Sepanjang perkhidmatan Tan Sri dalam membuat pengumuman. Perkara yang menarik ialah warga maya sering membuat tekaan di media sosial tentang warna baju melayu yang bakal dipakai oleh Tan Sri. Tekaan para warga maya adakalanya tepat dan ada juga yang tidak tepat.

 


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia