Maksud Aidilfitri

Maksud Aidilfitri

Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan berkatalah pula syaitan setelah selesai perkara itu: “Sesungguhnya Allah menjanjikan kamu dengan janji yang benar dan aku telah menjanjikan kamu lalu aku mungkiri janjiku itu kepada kamu dan tiadalah bagiku sebarang alasan dan kuasa mempengaruhi kamu selain daripada aku telah mengajak kamu lalu kamu terburu-buru menurut ajakanku itu, maka janganlah kamu salahkan daku tetapi salahkan diri kamu sendiri...” (Surah Ibrahim, ayat 22)


Sepanjang berada dalam bulan Ramadan, kita diajar supaya membersihkan diri daripada dosa sehinggakan Allah SWT memberikan kemenangan kepada kita pada hari ini.



sumber metro

Maksud Aidilfitri




Aidilfitri ini bermaksud kita kembali dalam keadaan bersih daripada segala dosa. Tiada lagi dosa sekiranya kita benar-benar bertaubat kepada Allah SWT dalam bulan Ramadan dan pada malam-malam terakhirnya.


Malah, Ramadan yang kita tinggalkan itu tidak sama dengan Ramadan sebelumnya atau yang akan datang. metro.


Justeru itu, perayaan hari aidilfitri adalah satu perayaan yang meriah tahun demi tahun diraikan oleh ummat muslimin dan muslimat.


Pada pagi hari raya aidilfitri atau satu syawal, semua muslimin dan muslimat akan memakai pakaian baharu dan wangi - wangian untuk menunaikan ibadah solat sunnat aidilfitri dan seterusnya kunjung mengunjung antara sanak keluarga. Aktiviti bermafaat - maafan antara satu sama lain dan menjalinkan ikatan silaturrahin dengan lebih harmoni.


Dalam pada itu, tidak lupa juga untuk mengunjungi atau menziarahi kaum keluarga yang meninggal dunia.



Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Langkah Keselamatan Apabila Melancong