Selamat Hari Nuzul Al-Quran Tahun 2023

Selamat Hari Nuzul Al-Quran Tahun 2023

Selamat Hari Nuzul Al-Quran Tahun 2023


Definisi.

Nuzul Al Quran merupakan hari kelepasan umat Islam dibulan Ramadan yang suci, yang di rayakan pada permulaan Quran di wahyukan pada Nabi Muhammad.



Selamat Hari Nuzul Al-Quran
Tahun 2023





Peristiwa Nuzul Al - Quran

Keseluruhan bulan Ramadan di penuhi dengan puasa, kehadiran ke masjid, dan pembacaan Al Quran (Surah dan ayat ayat suci).

Orang muslim menjelaskan ketidakpastian hari yang tepat nabi Muhammad mula menerima wahyu dari Allah melalui malaikat Jibrail, tetapi kebanyakan ahli sunnah muslim meraikan Nuzul Al Quran pada hari ke 27 Ramadan. Walaubagaimanapun, di Malaysia, ia di tetapkan pada 17 Ramadan. publicholiday.



Justeru daripada itu, diucapkan selamat hari nuzul al-quran bagi tahun 2023 di seluruh negara. Tingkatkan amalan dengan memperbanyakkan membaca kitab suci al-quran dan menghayati segala isi atau terjemahanya dengan penuh khusyuk.  Dalam masa sama, ajarkan kepada generasi baharu agar mereka tidak tersesat dengan seruan dan panduan yang telah di tetapkan Allah swt.

Lazimnya, terdapat banyak ganjaran pahala apabila membaca kitab suci al-quran dengan penuh kesungguhan. Ia boleh sahaja di baca di mana sahaja, dan pastikan kawasan berkenaan adalah selesa dan bersih. 

Junjunglah kitab suci al-quran dengan penuh jitu kerana ia adalah kalam Allah swt yang syumul dan membawa ke arah kebaikan.


Akhir kata, sekali lagi di ucapkan selamat hari nuzul al-quran di seluruh dunia.



Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia