Selamat Menyambut Pesta Kaamatan 2023

Selamat Menyambut Pesta Kaamatan 2023

Selamat Menyambut Pesta Kaamatan 2023


Pesta Kaamatan atau Tadau Kaamatan adalah salah satu perayaan atau pesta menuai padi yang lazimnya disambut oleh masyarakat di negeri Sabah dan di Wilayah Persekutan Labuan

Pada dahulu kala, kebanyakan orang asli negeri Sabah adalah penduduk agraria dan petani padi. Ini membuktikan bahawa kaum Kadazan - Dusun Murut Rungus Lundayeh (KDMR) telah wujud sejak dahulu lagi, serta mereka telah muncul sebagai orang yang bangga dan gagah berani dengan aturan sosial dan sistem kepercayaan agama mereka sendiri di mana Bobohizan, bomoh wanita Sabah, memainkan peranan yang paling penting. 

Kini, Pesta Ka'amatan adalah suatu perayaan kesyukuran kaum KDMR bagi mengingati masa-masa di mana adat dan tradisi dahulu kala.



Selamat Menyambut Pesta
Kaamatan 2023



Pesta ini disambut setahun sekali setiap bulan mei mengikut kalender negara Malaysia. Kaum berkenaan akan berhimpun atau berkumpul sesama keluarga masing - masing sambil menikmati santapan makanan dan minuman yang disediakan. Dalam masa sama, mereka juga berbual atau berborak bersama demi memeriahkan lagi suasana serta mengeratkan silaturrahim kekeluargaan mereka dengan lebih harmoni.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia