Tip Berjaya Dalam Peperiksaan

Tip Berjaya Dalam Peperiksaan

Tip Berjaya Dalam Peperiksaan.


Peperiksaan adalah salah satu penilaian atau tapisan ke atas seseorang individu bagi menentukan tahap pengetahuan dan kebijaksanaanya terhadap sesuatu perkara yang di lakukanya atau yang ingin diperolehinya. Peperiksaan boleh di lakukan dalam pelbagai cara samaada secara lisan, bertulis atau fizikal. 

Tapisan peperiksaan dilakukan secara berperingkat sejak dari bangku sekolah bagi mengukur tahap pencapaian seseorang sehinggalah kepada peringkat tertinggi. Di tegara ini, tapisan peperiksaan antaranya diperingkat Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) dan banyak lagi.



Tip Berjaya Dalam Peperiksaan





Klik link dan ikuti artikal lain yang bermanfaat:

👉  Puisi Tentang Ibu

👉  Senaman Mengurangkan Lemak Perut



Berikut adalah antara beberapa tip berjaya dalam peperiksaan.

Tip Pertama.

  • Doa kepada yang maha esa
Doa kepada Allah swt adalah senjata senyap yang paling berbisa dan mampu mengubah sesuatu perkara dengan lebih pantas dan diluar jangkaan. Allah swt adalah maha penyayang lagi maha pengasihani dan setiap sesuatu kejadian adalah dengan izinya. Oleh itu, maka tingkatkanlah amalan berdoa sentiasa, baik semasa solat mahupun tidak. Doa yang baik pastinya akan mendapat kerahmatan yang baik darinya.



Tip kedua.
  • Patuh dan taat kepada ibu bapa
Ibu bapa adalah antara insan yang mulia dan paling utama terpenting. Merekalah yang banyak berjasa dan mereka jugalah yang menjaga, mendidik dari usia kelahiran hinggalah berjaya. Patuh dan taat akan segala kata - kata mereka adalah satu rahmat kejayaan yang tidak terduga. Ibu bapa aka sentiasa mendoakan dan memastikan anak - anaknya sihat, selamat dan berjaya. Oleh yang demikian sifat dan tabiat yang baik kepada ibu dan bapa adalah satu jalan yang positif kepada kejayaan dalam peperiksaan yang ditempuhi.



Tip ketiga.
  • Menggunakan akal fikiran secara bijaksana

Akal dan fikiran adalah kurniaan Allah swt kepada insan yang bernama manusia dimuka bumi ini. Oleh ini kebijaksanaan yang baik dalam menggunakan kurniaa Allah swt boleh mendorong kepada kejayaan dalam setiap peperiksaan yang dihadapi. Penggunaan akal fikiran yang baik dengan tidak melebih hawa nafsu boleh membawa seseorang kepada melakukan sesuatu perkara dengan baik dan pastinya dengan usaha sejati akan membawa kepada kejayaan dalam apa juga peperiksaan yang dihadapi.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Cara Meningkatkan Ilmu Pengetahuan Diri