Punca Mendapan Tanah

Punca Mendapan Tanah

Punca Mendapan Tanah.


Definisi mendapan tanah.

Mendapan tanah boleh dirungkai secara padat iaitu satu fenomena atau kejadian di mana permukaan tanah mengalami penurunan atau tenggelam secara bertahap. Kejadian ini berlaku adalah diluar taakulan dan jangkaan, ia boleh terjadi secara tiba-tiba.

Selain itu, hal ini disebabkan oleh berkurangnya volume atau kestabilan tanah di bawah permukaan, yang dapat terjadi karena berbagai faktor seperti pengepaman air tanah yang berlebihan, aktivitas penambangan, pemadatan tanah, dan proses alami seperti erosi atau aktivitas geologi. 

Kejadian fenomena mendapan tanah boleh mengakibatkan kerosakaneinfrastruktur di sekitarnya seperti bangunan, dan ekosistem di sekitarnya.




Paparan Kejadian Mendapan Tanah



Lasimnya, terdapat beberapa punca mendapan tanah berlaku, diangaranya:


Pengepaman Air Tanah Dilakukan Secara Berlebihan

Penggunaan air tanah secara berlebihan untuk irigasi, industri, atau pembangunan domestik boleh menyebabkan penurunan permukaan tanah karena lapisan tanah menjadi lembut dan mudah mendap.


Penambangan Bawah Tanah Yang Tidak Effektif 

Aktiviti penambangan di bawah tanah yang aktif, seperti penambangan batu bara atau mineral lainnya boleh menyebabkan tanah di atasnya menjadi tidak stabil dan keberatan. Dalam keaadaan demikian, ia mampu mengalami penurunan atau mendapat secara mengejut.


Pengerasan Permukaan Tanah Secara Rawak

Proses urbanisasi yang menyebabkan banyak permukaan tanah ditutupi dengan batu bata atau aspal boleh menyebabkan penyerapan air hujan ke dalam tanah tersumbat. Situasi ini, dapat memicu erosi dan mendapan tanah di tempat-tempat yang mengalami akumulasi air.


Pemadatan Tanah Yang Tidak Teratur

Pemadatan tanah akibat aktiviti konstruksi berat atau penggunaan alat-alat berat dapat menyebabkan lapisan tanah kehilangan keseimbangan, sehingga terjadi penurunan atau mendapan tanah.


Erosi dan Pengikisan Tanah

Tanah yang tererosi oleh air, angin, atau aktiviti manusia boleh menyebabkan berlakunya pengikisan di bahagian lapisan tanah dan lama ke lamaan menjadi kosong sehingga membawa kepada kejadian mendapan di tempat lain.




Oleh yang demikian, jika berlaku mendapat tanah di sekeliling kediaman, maka bertindaklah dengan lebih pantas, sebagai contoh melapor kepada pihak berwajib agar musibah diluar jangkaan dapat di elakkan dengan lebih baik dan berkesan.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Maulana Tersohor Di Dunia