Keburukan Mengikuti Pendidikan Sesat

Keburukan Mengikuti Pendidikan Sesat

Keburukan Mengikuti Pendidikan Sesat.


Pendidikan adalah salah satu proses pembelajaran, di mana seseorang memperolehi pengetahuan dari pihak atau sumber lain pada bila-bila masa mengikut kemahuan dan keselesaan. Ia boleh diperolehi melalui dua cara iaitu secara rasmi (formal) atau tidak rasmi (informal). 






Lazimnya, terdapat beberapa keburukan apabila mengikut pendidikan sesat, atau erti kata lain pendidikan yang tidak bertepatan dengan syariat khususnya pendidikan agama dan yang lainnya, antaranya:


Akidah terpesong dan tidak mendapat keberkatan

Mempelajari ilmu pengetahuan yang tidak sahih atau sesat boleh membawa kepada keruntuhan atau akidah terpesong. Akidah terpesong cenderung untuk tidak mendapat keberkatan yang baik. Selalunya perbuatan berkenaan tidak berkekalan dan pasti diketahui pihak lain dan seterusnya dikenakan tindakan sewajarnya.



Tidak dipercayai oleh masyarakat sekeliling

Mengikuti atau mempelajari ajaran yang sesat, sudah pasti tidak dipercayai oleh masyarakat sekeliling. Ajaran atau pendidikan yang sesat pastinya dicemuh dan boleb membawa kepada permusuhan pendapat dan seterusnya pergaduhan. 

Ilmu pengetahuan yang sesat membuatkan diri amat sukar dipercayai oleh orang lain. Segala hujah yang dilongarkan tidak di ambil tahu atau diminati oleh orang lain.



Ilmu pengetahuan yang diperolehi tidak membantu kepada peningkatan kerjaya

Ilmu pengetahuan sesat yang dipelajari tidak membantu kepada peningkatan kerjaya. Mereka yang mempelajari ilmu pengetahuan yang tidak betul boleh membawa kepada kegelapan kerjaya.

Selain itu, mereka yang mengikuti pendidikan sesat amat sukar mendapat pekerjaan di pasaran kerja.


Nnnnmmmm.....


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Keburukan Mengikuti Pendidikan Sesat