Belanjawan Negara

Belanjawan Negara

Belanjawan negara adalah peruntukan yang di telah dirancang dan disediakan dengan penuh rapi dan mengandungi pelbagai aspek antaranya ekonomi, sumber manusa dan lain-lain lagi. Ia wajib dibentangkan di parlimen agar mendapat persetujuan semua ahli. Belanjawan biasanya menyeluruh untuk penggunaan satu tahun. Setiap jumlah dalam belanjawan perlulah dilaksanakan dengan lebih integriti agar sumber dapat di manfaatkan dengan pebuh baik.






Belanjawan negara, selalunya di sediakan awal untuk tahun berikutnya.jumlah belanjawan ditetapkan mengikut keperluan dan situasi semasa. 


Belanjawan Negara.


Dalam erti kata lain, belanjawan negara adalah satu perancangan kewangan tahunan yang disediakan oleh pihak kerajaan. Kandunganya lebih memperincikan terhadap bagaimana dana negara akan diperoleh dan dibelanjakan dalam tempoh tertentu, kebiasanya untuk penggunaan satu tahun. Ia melibatkan anggaran pendapatan (seperti cukai, hasil petroleum, dan dividen) dan perbelanjaan (seperti pembangunan infrastruktur, pendidikan, kesihatan, dan pertahanan).

Tujuan utama belanjawan sesebuah negara dibuat adalah untuk mengurus sumber negara dengan lebih berkesan, memastikan keseimbangan antara pendapatan dan perbelanjaan, serta menyokong pembangunan ekonomi, sosial, dan kesejahteraan rakyat dengan lebih baik.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Belanjawan Negara